Nyt værktøj til CSR-arbejde
Op til den Københavnske modemesse, CIFF, i august præsenterede Dansk Mode & Textil et nyt online-værktøj, som er blevet til i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Værktøjet er gratis og medarbejderne inddrages fra starten.
Det siger Helle Stakemann, CSR-ansvarlig i Dansk Mode & Textil om baggrunden for det nye online-værktøj, GoCSR, som kan findes på www.gocsr.dk.
Det første skridt mod en CSR-politik
Når man arbejder med GoCSR, vil man opdage, at det på flere parametre kan bruges i strategiarbejde. Medarbejderne får stillet en række spørgsmål, hvor de skal forholde sig til og beskrive deres opfattelse af arbejdspladsen og dens værdier, og de bliver spurgt, hvor virksomheden kan gøre en forskel og komme med forslag til forbedringer.
Katvig og Hummel har begge arbejdet med CSR i flere år og støtter op om initativet som et godt værktøj til at komme i gang.
GoCSR er et godt værktøj, når virksomheder skal vurdere deres kerneværdier, og hvor gode eller dårlige de er på de mange parametre, der indgår i CSR-arbejdet, og hvordan de kan blive bedre, Vigga Svensson, GoCSR-ambassadør, Katvig. Og GoCSR-ambassadør Christian Stadil fra Hummel bakker op:
GoCSR er et rigtig godt og unikt initiativ, der hjælper virksomhederne i gang med CSR-arbejdet - det jeg kalder Company Karma. GoCSR er unikt, fordi det på en overskuelig måde sætter CSR, og hvordan man arbejder med det, i system. Det sker med forankring i virksomhedens kernekompetencer, og på den måde får virksomheden mest muligt ud af sin indsats.
Selvom GoCSR er udarbejdet på modebranchens initiativ, kan også andre brancher have glæde af værktøjet.
-KPE