Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs

IMO har netop vedtaget en stribe ny, strammere krav til store skibes brændstofforbrug og CO2-udslip. Første udgave af en omfattende drivhusgasstrategi vil formentlig træde i kraft i 2018.

Den internationale shippingindustri udleder store mængder CO2. IMO er nu på vej med strammere krav. Foto: Flickr/Bernard Spragg.

01.11.2016

CSR.dk

Den internationale skibsfart er blandt klodens større syndere, når det kommer til udledningen af diverse drivhusgasser, primært CO2, og bidrager dermed betydeligt til den globale opvarmning. Samtidig forurener trafikken af containerfartøjer, olietankere osv. verdenshavene til skade for maritimt liv, vandkvalitet etc.

Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Derfor han FN-organisationen International Maritime Organization (IMO) vedtaget en række ufravigelige krav, når det kommer til de store skibes forbrug af brændstof og udledninger af drivhusgasser.

Som følge af de nye regler, skal skibe med en bruttotonnage på 5000 ton og opefter indsamle forbrugsdata for alle de typer brændstof, de anvender til alle formål forbundet med deres arbejde. Disse skibe står for omkring 85 procent af C02-udledningen fra den internationale skibstrafik, og de indsamlede data vil derfor, ifølge IMO, udgøre et vigtig grundlag for organisationens fremtidige beslutninger på området.

Dataindsamlingssystemet er således tænkt til at være det første skridt i en tretrinstilgang, hvor den indsamlede viden skal danne basis for en ’objektiv, transparent og inkluderende debat’ i MEPC, som er IMO’s komité for beskyttelse af havmiljøet. Dette kan så føre til en beslutning omkring nødvendigheden af yderligere tiltag, og endelig kan mulighederne så blive overvejet.

MEPC har også godkendt en roadmap (fra 2017 til 2023), der skal udvikle en ’omfattende IMO-strategi for at reducere drivhusgaseudslippet fra skibe’. En foreløbig strategi vil formentlig kunne være virkelighed i 2018.

Roadmappen indeholder en stribe aktiviteter og tidslinjer i forhold til målet om at forbedre energieffektiviteten for skibe. Samtidig skal den hjælpe MEPC med at adressere en række vigtige spørgsmål, eksempelvis i forhold til, hvilken rolle skibsfarten på verdensplan skal spille i forhold til at opnå målene fra sidste års klimaaftale i Paris.

Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport

Ifølge IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, vil man bruge næste måneds COP22-kongres i Marokko til at fortælle om de ”håndgribelige fremskridt der er sket, og som beviser overfor verden, at IMO bliver ved med at gå forrest, når det kommer til at reducere udledningerne fra den internationale shippingbranche”.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

Solceller er et effektivt ESG-greb

27.10.2025Klimaklar

Sponseret

Tag ejerskab over jeres CO2-data: Lær at bruge Klimakompasset med et gratis læringsforløb

24.10.2025CSR.dk

Vandsektoren står foran investeringer på 850 milliarder kroner frem mod 2070

21.10.2025CSR.dk

Danmark blandt de dårligste i EU: Madspild dobbelt så højt som gennemsnittet

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Velkomstmøde for medlemmer

Deltag i vores online velkomstmøde og bliv klogere på dine muligheder som medlem af UN Global Compact Network Denmark!

Dato

28.10.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

29.10.2025

Sted

København