Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs

IMO har netop vedtaget en stribe ny, strammere krav til store skibes brændstofforbrug og CO2-udslip. Første udgave af en omfattende drivhusgasstrategi vil formentlig træde i kraft i 2018.

Den internationale shippingindustri udleder store mængder CO2. IMO er nu på vej med strammere krav. Foto: Flickr/Bernard Spragg.

01.11.2016

CSR.dk

Den internationale skibsfart er blandt klodens større syndere, når det kommer til udledningen af diverse drivhusgasser, primært CO2, og bidrager dermed betydeligt til den globale opvarmning. Samtidig forurener trafikken af containerfartøjer, olietankere osv. verdenshavene til skade for maritimt liv, vandkvalitet etc.

Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Derfor han FN-organisationen International Maritime Organization (IMO) vedtaget en række ufravigelige krav, når det kommer til de store skibes forbrug af brændstof og udledninger af drivhusgasser.

Som følge af de nye regler, skal skibe med en bruttotonnage på 5000 ton og opefter indsamle forbrugsdata for alle de typer brændstof, de anvender til alle formål forbundet med deres arbejde. Disse skibe står for omkring 85 procent af C02-udledningen fra den internationale skibstrafik, og de indsamlede data vil derfor, ifølge IMO, udgøre et vigtig grundlag for organisationens fremtidige beslutninger på området.

Dataindsamlingssystemet er således tænkt til at være det første skridt i en tretrinstilgang, hvor den indsamlede viden skal danne basis for en ’objektiv, transparent og inkluderende debat’ i MEPC, som er IMO’s komité for beskyttelse af havmiljøet. Dette kan så føre til en beslutning omkring nødvendigheden af yderligere tiltag, og endelig kan mulighederne så blive overvejet.

MEPC har også godkendt en roadmap (fra 2017 til 2023), der skal udvikle en ’omfattende IMO-strategi for at reducere drivhusgaseudslippet fra skibe’. En foreløbig strategi vil formentlig kunne være virkelighed i 2018.

Roadmappen indeholder en stribe aktiviteter og tidslinjer i forhold til målet om at forbedre energieffektiviteten for skibe. Samtidig skal den hjælpe MEPC med at adressere en række vigtige spørgsmål, eksempelvis i forhold til, hvilken rolle skibsfarten på verdensplan skal spille i forhold til at opnå målene fra sidste års klimaaftale i Paris.

Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport

Ifølge IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, vil man bruge næste måneds COP22-kongres i Marokko til at fortælle om de ”håndgribelige fremskridt der er sket, og som beviser overfor verden, at IMO bliver ved med at gå forrest, når det kommer til at reducere udledningerne fra den internationale shippingbranche”.

-AK

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

04.10.2024CSR.dk

Ved du, hvad vaskemaskiner kan betyde for klimaet?

04.10.2024CSR.dk

Sådan ser kønsfordelingerne ud i toppen af den offentlige sektor

04.10.2024CSR.dk

EU planlægger at udskyde afskovnings-direktivet

04.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: CBAM

04.10.2024Textilia Group A/S

Sponseret

Textilia har forpligtet sig til Science Based Target Initiative

02.10.2024CSR.dk

50 mio. kr. skal ruste SMV’er til at dokumentere bæredygtighed

02.10.2024CSR.dk

Elbilers dråbe i det danske bilhav vokser igen

01.10.2024CSR.dk

Grønne kompetencer: Efterspørgslen stiger i hele verden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

Aalborg Kommune
Event
Aalborg 2024 - Vores Byer. Vores ansvar

1. til 3. oktober 2024 er Aalborg Kommune vært for den 10. europæiske konference for bæredygtige byer og lokalsamfund. Konferencen er i Aalborg Kongres & Kultur Center, mens Kildeparken bliver fyldt med grønne aktiviteter for alle interesserede.

Dato

01.10.2024

Tid

10:00

Sted

Aalborg

Aros Business Academy
Kursus
Livscyklusvurdering (LCA)

Tag på kursus i livscyklusvurdering, og lær at styre LCA-processen med blik for din organisations behov – så I ikke ender med at kaste penge efter noget, der ikke kan bruges.

Dato

07.10.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

07.10.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 7. oktober: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.10.2024

Tid

12:15

Sted

Online