Ny type beton kan få stor betydning for CO2-udledning

Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, HOFOR, står bag arbejdet der førte til godkendelse af en ny betonblanding, hvor affaldsproduktet stålovnsslagge erstatter en del af cementen. Det vil sænke CO2-belastningen på produkter og konstruktioner af beton, hvis producenter griber den nye formel, og forsyningsselskabet glæder sig til, at den nye betonblanding bliver udbredt.

Foto: Via Ritzau

16.09.2024

CSR.dk

Det er egentlig meget simpelt. Når beton skal hærde og få den optimale styrke og holdbarhed, skal der tilsættes et bindemiddel. I mange år har vi i Danmark brugt portlandcement, men nu har HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab fået testet og godkendt en blanding, hvor man kan bruge slagge sammen med cement. Slagge kommer fra stålproduktion, og er altså et produkt, som ellers ville være affald. Slaggebeton har et lavere CO2-aftryk, og er derfor et attraktivt produkt for forsyningsselskabet. Tilsætning af slagge har også positive effekter på kvaliteten af betonen, og kan være med til at sikre en lang levetid af konstruktionerne.

”Vi leder hele tiden efter metoder til at nedbringe den CO2-udledning, som vores anlægsprojekter bidrager med. Vi har indført krav om en række el-drevne maskiner på byggepladser i vores udbud, og nu er vi lykkedes med at få testet og godkendt slaggebeton. Det nye produkt kan bruges til rør, sekantpæle og mange andre betonkonstruktioner. Og HOFOR bruger store mængder beton hvert år, så det vil gøre en stor forskel,” siger Morten E. Jensen, projektchef i HOFOR.

Klar til at købe slaggebeton

Slaggebeton har længe været brugt i udlandet, men er først blevet godkendt til byggeri i Danmark efter HOFORs ansøgning. Det har krævet en række laboratorieforsøg for at fastlægge om styrke og holdbarhed lever op til kravene.

”Det har været en spændende og nødvendig proces at teste slaggebeton. Det nytter ikke, at produktet er mere bæredygtigt at producere, hvis det så ikke kan holde lige så mange år, som det vi normalt bruger. Men slaggebeton har indtil videre bestået på alle tests, og der er tilsvarende rigtig gode erfaringer fra udlandet. Nu er vi helt klar til at aftage produkter i den nye blanding”, understreger Morten E. Jensen.

Slaggebeton er lige nu godkendt til brug i visse eksponeringsklasser, og forsyningsselskabet håber at få udvidet godkendelsen, når de sidste test er færdige og dokumenteret.

Skybrudstunneler i den nye beton

HOFOR har planer om flere skybrudstunneler under København – de næste er Valby Skybrudstunnel og Svanemøllen Skybrudstunnel. Tunnelerne er nødvendige for at få mere regnvand væk fra byen, når der er kraftig regn og skybrud. Det er tunneler med en diameter helt op til 4,9 m og det kræver meget beton.

”Når vi skal bruge så meget beton, kan det virkelig gøre en forskel, hvis vi kan bruge slaggebeton. Med denne nye opskrift kan vi spare 50-70 pct. af den CO2-udledning, vi ville have med den traditionelle blanding,” fortæller Morten E. Jensen.

HOFOR har planer om flere skybrudstunneler. Valby Skybrudstunnel skal bruge op mod 20.000 m3 beton og Svanemøllen Skybrudstunnel hele 100.000 m3. Og så er der en række mindre projekter, der også har behov for betonkonstruktioner.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup