Ny service giver svar på virksomheders regelspørgsmål

Bureaukratiet kan være svært at finde rundt i som nyopstartet erhvervsdrivende. I endnu højere grad, hvis dine spørgsmål falder mellem to stole hos myndighederne. Det skal en ny service fra Erhvervsstyrelsen nu lave om på.

Mange nye virksomheder oplever, at lovgivning ikke giver mening for dem, fordi de ikke passer ind i de bureaukratiske rammer. Foto: 123RF.

19.01.2023

CSR.dk

Erhvervsstyrelsen har søsat en ny service kaldet ”Én indgang for nye forretningsmodeller”, som man kan finde på Virksomhedsguiden

Servicen er rettet mod alle slags virksomheder og iværksættere, der arbejder med nye forretningsmodeller eller nye teknologier inden for grøn og bæredygtig omstilling, cirkulær økonomi, deleøkonomi og e-handel eller er i gang med at omstille den forretningsmodel, de har i forvejen.

Formålet er let og hurtigt at kunne give virksomhedsejere indblik i den lovgivning, der gælder for netop dem, da Erhvervsstyrelsen sørger for at koordinere sit svar på tværs af myndighederne, når iværksættere falder mellem to stole. Skulle svaret vise sig at være alt andet end let, vil Erhvervsstyrelsen samtidig samarbejde med de relevante ministerier for at hjælpe virksomhederne vidt muligt på vej.

”Reglerne kan være rigtig svære at sætte sig ind i, når man er iværksætter,” fortæller Rasmus Bjerngaard, der er CEO i Nextfood, og hvis virksomhed sidste år kom i klemme mellem to bureaukratiske stole:

Læs også: Debat om biomasses bæredygtighed bluser op igen

”Lovgivningen om vores produkt handler enten om landbrug eller fødevareservering. Men vi har flyttet fødevareproduktionen ind i restauranten. Det er reglerne ikke lavet til. Havde vi ikke fået svar omkring reglerne, ville vi have stået med risikoen for, at en kontrollant pludselig havde sagt, det må I ikke, og vi måtte lukke vores forretning ned.”  

Selvom man i Dansk Industri helst så, at det overordnet set blev nemmere at være iværksætter i Danmark gennem færre regler, er Sine Linderstrøm, som er fagleder for SMV og iværksætteri, begejstret for tiltaget fra Erhvervsstyrelsen:

”Det skal være så nemt som muligt for virksomheder at få svar om de mange regler, der gælder for virksomheder. Iværksættere er generelt udfordrede, fordi de sjældent har den viden og de kompetencer, der skal til for at få klarhed over reglerne. Derfor er det rigtig godt, at myndighederne hjælper til med en service som denne,” siger hun.

- KCP

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online