Ny motor kan sætte skub i shippingbranchens grønne omstilling

Nu kan der være gode udsigter til, at den globale shippingbranche kan blive en smule grønnere – alt der skal til, er tilsyneladende lidt hjælp fra en motor lavet af en virksomhed i Randers. En fuldstændig fossilfri branche må man dog stadig se langt efter.

Shippingbranchen står for hele 3 procent af verdens samlede CO2-udledning. Arkivfoto..

21.09.2021

CSR.dk

Søtransporten er en af de helt store klimasyndere og står for omkring 3 procent af den globale CO2-udledning. En udledning, der er svær at nedbringe, da sektoren har brug for store dieselmotorer til drift.

Det problem kan den østjyske virksomhed Nordhavn muligvis afhjælpe. De har nemlig udviklet en motor, der kører på metanol, som indtil videre er det tætteste man kan komme på en fuldstændig CO2-neutral brændstofløsning. Det skriver DR.dk.

Det er en tiltrængt løsning i en branche, der ikke har forpligtet sig til mere end en halvering CO2-udledningerne i 2050, mener professor i miljøvidenskab fra Aarhus Universitet, Mikael Skou Andersen.

Læs også: Europas shippingbranche oser derudaf

”De her skibe har en levetid på 25-30 år, så det er klart, at hvis man vil have nogle mål opnået i 2050, så handler det om, hvad man investerer i, også hen mod slutningen af 2020’erne. Så der skal til at ske noget meget snart”, siger han til DR.

Kulstoffri er stadig en by i Rusland
Mærsk meddelte i august i år, at de vil bygge skibe, der kører med metanol-motorer, og de er velkomne til at banke på Nordhavns dør, siger salgsdirektør Jørk Rudolph:

”Vi kan allerede levere løsninger nu. Ringer Mærsk og siger, at de skal bruge generator-anlæg baseret på metanol, så er vi klar til at sætte i gang med det samme. Det varer ikke længe, før vi ser en indvirkning på tingene”.

Selvom metanol efterhånden er blevet en driftssikker teknologi, må man øjensynligt se længe efter en fuldstændig grøn omstilling i shippingbranchen. På linje med regeringens udspil har Molslinjen fx forpligtet sig til at nedbringe sin udledning med 70 procent i 2030.

Læs også: Nyt initiativ skal samle shippingbranchen om at nå målene i Paris-aftalen

Men i stedet for metanol fokuserer færgelinjen på ammoniak – en teknologi, som ikke er fuldt udviklet endnu. Til spørgsmålet om, hvornår færgerne konrekt kommer til at sejle med ammoniak, siger administrerende direktør, Carsten Jensen således til DR:

”Det kan jeg af gode grunde ikke (sige red.), fordi teknologierne er i fuld udvikling i øjeblikket, men vi har en horisont, som hedder, at når det hedder 2026-2028, så begynder der for alvor at ske noget”.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia