Ny kampagne skal forebygge hadbeskeder og trusler mod influencere

I forbindelse med et forskningsprojekt har influencere lavet to kampagner, der skal sætte fokus på arbejdsmiljøet blandt unge influencere, gamere og platformsarbejdere.

I kampagnen viser Alexandra Staffensen nogle af de beskeder, hun har modtaget fra følgere eller seere online. Foto: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø..

14.11.2022

CSR.dk

”Det her er min arbejdsplads, og du er mit arbejdsmiljø” og ”Tænk, hvis det var omvendt”.

Det er navnet på to kampagner, som influencerne Alexandra Staffensen og Guld-Dennis lige nu formidler på deres sociale medier.

Kampagnerne sker som led i et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan man kan forebygge krænkende handlinger, som begås mod unge på digitale arbejdsmarkeder.

For det er der brug for, mener Alexandra Staffensen.

Læs også: Undersøgelse: Danskerne stiller større krav til takeaway-leverandører

Hun står bag bloggen www.migogmintinderbaby.dk og benytter blandt andet sin personlige platform til at sætte vanskelige emner og hadefulde beskeder på dagsordenen.

”Jeg har haft lange perioder i mit liv på de sociale medier med ondt i maven, hver gang jeg åbnede min indbakke. Hvor ville jeg ønske, at vi i stedet kunne løfte hinanden. Hylde hinanden, når man står frem med noget sårbart”, siger hun om deltagelsen i projektet på sin Instagram-profil.

Chikane og diskriminering
Kampagnens og forskningsprojektets fokus på digitale arbejdsmarkeder omhandler influencere og gamere, som har online opgaver, og platformsarbejdere, såsom madbude og rengøringshjælp, der modtager deres opgaver online, men udfører dem offline.

Og hate, krænkelser, chikane, trusler, eller diskriminering fra kunder eller følgere er eksempler på nogle af de risici som forstærkes, når arbejdet er digitalt formidlet via apps, ureguleret og udføres alene.

Derfor håber Johnny Dyreborg, seniorforsker ved NFA, at kampagnen kan belyse, hvad de unge kan blive udsat for.

Læs også: Diversitet er forretningskritisk for marketing- og bureauverdenen i 2022, mener eksperter

”Vi håber, at vi med denne kampagne får gjort opmærksom på, at mange unge platformsarbejdere med kundekontakt, eller hvor de sociale medier er en del af de unges arbejdsmiljø, bliver udsat for krænkende, grænseoverskridende og chikanerende adfærd fra kunder, seere eller følgere”, siger seniorforsker ved NFA, Johnny Dyreborg.

Det er disse kunder, følgere og seere, som er målgruppen på kampagnen - altså kunder, der bestiller pizza eller skal have foretaget rengøring i deres hjem eller seere til Instagram, Youtube og gamingvideoer.

”Fælles for disse platformsarbejdere, youtubere og gamere er, at den til tider meget rå tone og krænkende adfærd på de sociale medier er blevet en del af deres arbejdsliv. Med dette projekt prøver vi at finde nye, og nogle vil nok tænke utraditionelle, veje til at forebygge disse krænkelser”, siger han.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.04.2025CSR.dk

Flere whistleblower-alarmer: Krise i dansk erhvervsliv?

24.04.2025BSR

Sponseret

Earth Day: Centering Health Equity in Climate Action

24.04.2025Red Barnet

Sponseret

Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen

10.04.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Partnerskaber med Læger uden Grænser kan styrke den globale sundhed

08.04.2025CSR.dk

Kampagne vil gøre op med giftig alkoholkultur

08.04.2025Lübech Living ApS

Sponseret

De bedste 15.000 kr. Lübech Living har brugt

04.04.2025CSR.dk

Naturfrisk Group kan se at Cola-boykot rammer B2B-markedet senere: Restauranter og caféer ser mod alternativer

28.03.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Hjælp til familier, der har børn med livstruende sygdomme

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle