Ny hjælp til psykisk arbejdsmiljø i kommunerne

Det psykiske arbejdsmiljø i kommunerne skal have et løft. Det var alle enige om under overenskomst-forhandlingerne i 2015, og 11. april lancerede KL og Forhandlingsfællesskabet så initiativet SPARK.

13.04.2016

CSR.dk

SPARK er den korte form af ”Samarbejde om Psykisk Arbejdsmiljø i Kommunerne”, og er konkret et tilbud til kommuner om at få besøg af en af de fire-fem konsulenter tilknyttet projektet, som vil hjælpe til at identificere, håndtere og forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø. 

I alt er der afsat 25 millioner over tre år til projektet. Det er det samme som 8,3 millioner om året. Fordelt på de 98 kommuner ville det give 85.000 kroner om året. Det batter ikke det store. I stedet vil SPARK arbejde på baggrund af ansøgninger om hjælp til konkrete projekter.

SPARKs primære arbejdsområder

Konsulenterne rykker ud, hvis man er udfordret af: 

Forandringer og omstillinger
Samarbejdet
Vold og trusler
Arbejdets indhold, omfang og udførelse

Resultater skal sprede sig
Man skal nok regne med, at der vil blive rift om pladserne, for lanceringskonferencen d. 11. april havde 1.500 pladser som var besat allerede to uger efter konferencen blev annonceret. 

Michael Ziegler, som er KL's hovedansvarlige politiker bag indsatsen, fortalte at han forventede at SPARK ville nå ud til et par hundrede arbejdspladser, og at de gode eksempler og erfaringer vil sprede sig herfra. Anders Bondo Christensen, som er formand for Forhandlingsfællesskabet ville være tilfreds, hvis man på nogle konkrete arbejdspladser kan se nogle gode resultater, når initiativet slutter om tre år.

Læs også: Offentlige ledere: udfordring at sikre godt psykisk arbejdsmiljø

Hjælp til ledelserne
Det er især ledere og medarbejderrepræsentanter, som konsulenten går i dialog med ved besøg på arbejdspladsen. Konsulenten støtter og rådgiver om, hvilke områder arbejdspladsen kan arbejde videre med, og hvilke samtaler og processer, ledere og medarbejderrepræsentanter kan sætte i gang.

At fokusere på støtte til og involvering af lederne er i tråd med resultaterne af en undersøgelse fra tidligere i 2016, som viste at over halvdelen af de offentlige ledere ikke følte sig klædt på til at sikre et godt pyskisk arbejdsmiljø om end 95 procent af dem mener, at det er en meget vigtig opgave.

Ansøgningsskemaet findes på sparkweb.dk

-EHS

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00