Ny forsikring fra Refurbed skal få danskerne til at beholde elektronik længere

Danskerne beholder i gennemsnit kun deres smartphone i 2,7 år, selvom den i langt de fleste tilfælde kan bruges i op til seks år. Det vil markedspladsen for genanvendt elektronik, Refurbed, ændre på med forsikringen, Refurbed Plus, som gør levetiden på allerede genanvendt elektronik endnu længere.

19.10.2023

CSR.dk

De fleste af os kender følelsen, når ens smartphone glider ud af hånden i noget, som minder om slowmotion, og rammer asfalten.

En undersøgelse fra Norstat viser, at hver tredje dansker har haft en skade på smartphonen inden for de sidste to år. Heraf vælger 70 procent at leve med skaden, indtil telefonen – ofte kort efter udskiftes med en ny.

Det vil sige, at et stort antal smartphones udskiftes, selvom dens levetid nemt kunne forlænges med en reparation. Det fører til et stort ressourcespild og ikke mindst en omfattende CO2-udledning. Problemet er dog, at tæt på halvdelen af danskerne ikke har en forsikring, der dækker skader på smartphones, så levetiden kan forlænges. Det viser undersøgelsen fra Norstat.

Det vil markedspladsen for genanvendt elektronik, Refurbed, ændre på med en ny forsikring, Refurbed Plus, som kan fås til virksomhedens genanvendte og klimavenlige smartphones, tablets og smartwatches.

”Det mest bæredygtig elektronik er det, vi allerede ejer, og det er derfor afgørende for klimaet, at vi bliver bedre til at reparere elektronik, så det holder længere. At danskernes smartphones i gennemsnit kun holder 2,7 år, er simpelthen alt, alt for kort tid. I sidste ende er det klimaet, der betaler prisen for, at elektronik går til spilde,” siger Emma Jefelt fra Refurbed Danmark.  

Elektronikaffald skader miljøet
Danskernes elektronikforbrug buldrer derudad og det samme gælder mængden af elektronisk affald, der nu udgør den hurtigst voksende affaldsstrøm i verden.

En rapport fra The Global E-Waste Statistics Partnership 2020 viser, at den globale mængde e-affald vokser med 2,5 millioner tons om året, og at samtlige mennesker på kloden i gennemsnit hver især genererede 7,3 kilo e-affald på ét år. Samtidig estimeres det i rapporten, at 50 tons kviksølv på globalt plan ender i miljøet på grund af e-affald.

Ifølge Emma Jefelt, Refurbed, er nedbringelsen af e-affald en fuldstændig afgørende indsats i klimakampen, og her mener hun, at et større fokus på forsikring og dermed reparation af elektronik kan være et effektivt skridt i den rigtige retning.

”Alt for mange elektroniske apparater ender i rodeskuffen eller skraldespanden, fordi de ikke bliver repareret, og det bliver vi nødt til at ændre på. Med Refurbed Plus giver vi vores kunder et stærkt incitament til at få elektronik repareret, hvis uheldet skulle være ude. Det er både godt for klimaet og for privatøkonomien,” siger Emma Jefelt fra Refurbed Danmark.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby