Ny app skal nedbringe antallet af arbejdsulykker i transportbranchen

Årligt anmeldes 1.800 ulykker inden for transport af gods. Det tal skal en forskningsbaseret app nu bidrage til at nedbringe.

21.01.2022

CSR.dk

I den seksårige periode 2015-2020 er over 10.000 arbejdsulykker anmeldt til Arbejdstilsynet i forbindelse med transport af gods på veje. Det har eksempelvis været postvæsenet, lastbilchaufføren eller buddet, der leverer pakker eller mad. Skaderne kan være styrt på cykel eller scooter, fald ud af førerhus eller kollision med andre køretøjer.

Faktisk er risikoen for ulykker ved transport af gods næsten dobbelt så høj som gennemsnittet for alle brancher. Det viser nye tal fra Arbejdstilsynet, der har opgjort antallet af arbejdsulykker inden for transport af gods på veje.

Læs også: Forskningsprojekt skal mindske migranters arbejdsulykker i dansk landbrug

Disse tal kan sikkerhedsapp'en Safety Observer være med at til sætte fokus på og nedbringe. App'en er lavet på baggrund af forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og i et tæt samarbejde med Arbejdsmedicin Herning og de fem Branche Fællesskaber for Arbejdsmiljø (BFA).

Mange unge anmelder arbejdsskader
"Tallene fra Arbejdstilsynet viser, at især unge under 30 år har en høj risiko ved arbejdsulykker i 'Andre post- og kurér tjenester' - som ved platformsøkonomi, hvor brug af app's er meget udbredt. Denne branche har vi også fokus på i vores forskning, og app'en vil nemt kunne integreres i branchen", siger Pete Kines, seniorforsker på NFA og har stået for udviklingen af Safety Observer app'en.

"I Safety Observer app'en indgår der en transport-skabelon, som er rettet mod værnemidler, eks. synligt tøj og passende sikkerhedsfodtøj, adgangsforhold ved af- og pålæsning, køretøjernes indretning samt medarbejdernes adfærd. Dette er oplagt at tage fat i, når man skal reducere risikoen for arbejdsulykker i forbindelse med transport af gods på veje", siger Pete Kines.

Safety Observer app'en kan bruges af ledere og medarbejdere i forebyggelsesarbejdet til at give et billede af det aktuelle sikkerhedsniveau på arbejdspladsen og arbejdsstederne. Resultaterne laves på baggrund af en rundering og systematiske observationer af sikkerhedsforhold- og adfærd på arbejdspladsen og arbejdssteder.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.12.2025CSR.dk

Salling sælger rekord mange palæstinensiske dadler

03.12.2025CSR.dk

Ny værktøjskasse skal styrke det psykiske arbejdsmiljø

03.12.2025Dagrofa aps

Sponseret

Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

02.12.2025CSR.dk

Verdens største lakseproducent bag hver tredje alvorlige ulykke i britisk lakseindustri

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Grøn energi: Nye ressourcer i Videncenter om oprindelige folks rettigheder

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom