Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof
Norwegian har vundet det første danske udbud om en grøn indenrigsrute og skal fra marts 2026 flyve over 3.500 ture mellem Aalborg og København med mindst 40 procent bæredygtigt brændstof.
Foto: 123rf.com
Den grønne indenrigsrute er blevet tildelt Norwegian efter et statsligt udbud, der skal fungere som et pilotprojekt for luftfartens grønne omstilling. Projektet bliver det første af sin slags i EU og har til formål at fremme brugen af bæredygtigt flybrændstof, også kaldet Sustainable Aviation Fuel (SAF).
Norwegian udbyder i forvejen næsten 800.000 sæder årligt på ruten mellem Aalborg og København og betegner forbindelsen som en hjørnesten i selskabets danske forretning. Ifølge selskabet er det tætte samarbejde med AFSN, DCC & Shell Aviation Denmark og Aalborg Lufthavn afgørende for, at projektet kan gennemføres i praksis.
“Vi er både stolte og ydmyge over, at vi i Norwegian har fået tildelt udbuddet. Jeg vil gerne rose regeringen og statsministeren for modet og ambitionerne i at lancere dette udbud. Det er et vigtigt og nødvendigt initiativ, som kan inspirere både EU og andre medlemslande til at følge efter med lignende støtteordninger,” sagde Sara Neergaard, Country Director, Corporate Affairs i Norwegian i Danmark, ifølge TravelNews.
Drømmen om grøn luftfart
Udbuddet af den grønne indenrigsrute er forankret i en politisk aftale med bred opbakning i Folketinget og skal fungere som en konkret start på den grønne omstilling af dansk luftfart. Målet er at vise, at grønne løsninger ikke alene er teknisk mulige, men også operationelt gennemførlige med den rette støtte og infrastruktur.
Samtidig er projektet en del af en større politisk ambition om, at hele den danske indenrigsflyvning skal være grøn senest i 2030.
“Nu handler det om at gøre projektet til en succes. Det kræver, at vi i branchen tager ansvar, og at man fra politisk hold udnytter muligheden til at opfordre andre europæiske stater til at gå samme vej. På den måde kan Danmark vise vejen og sikre, at initiativet ikke blot bliver symbolpolitik, men en reel drivkraft for den grønne omstilling i hele Europa,” sagde Sara Neergaard ifølge TravelNews.
- lhs