Nordiske forbrugerombudsmænd sammen om kundebeskyttelse
Et samarbejde mellem forbrugerombudsmændene i Norden sætter fokus på butikkers indsamling og brug af forbrugerdata.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. Foto: Forbrugerombudsmanden..
Forbrugerombudsmænd i Norden vil samarbejde om at sikre beskyttelse af nordiske forbrugeres handelsoplysninger, skriver Dansk Handelsblad.
Det nordiske samarbejde vil fokusere på de udfordringer, som den digitale udvikling giver i forhold til forbrugerbeskyttelse.
Et emne, der særligt er blevet aktuelt efter erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, med opbakning fra blandt andre Coop og Dagrofa, vil have Folketinget til at åbne op for sammenlægning af betalingskort og loyalitetskort, samt retten til at indsamle oplysninger om deres kunders forbrug.
”Den digitale udvikling har givet virksomhederne nye redskaber til at benytte forbrugernes personlige oplysninger til markedsføring. Det skaber nogle nye udfordringer for forbrugerne”, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, der tidligere på året satte en stopper for, at butikskæder må indsamle oplysninger om hvor kunderne handler og hvad de køber.
Læs også: Rapportering skal give respekt
Forbrugerbeskyttelse i forhold til markedsføring gennem telefonsalg og e-mails er helt konkret beskrevet i lovgivningen. Mere komplekst bliver det, når det handler om virksomheders indsamling af data, særligt i takt med den digitale og teknologiske udvikling.
-CHM