Kampagne vil gøre op med giftig alkoholkultur

I løbet af 2025 vil den mangeårige Tuborg-kampagne ”Drik Med Respekt” blive ledsaget af en ny kampagne specifikt rettet mod ungdommens ’binge-drinking’-kultur.

Foto: 123rf.com

08.04.2025

CSR.dk

En ny kampagne fra Tuborg skal i løbet af 2025 tage et opgør med unges vaner omkring overdrevent alkoholforbrug. Med fokus på såkaldt binge-drinking lancerer Tuborg en målrettet indsats, der i første omgang rulles ud på sociale medier, i gadebilledet og via events på festivaler, spillesteder og barer.

Kampagnen, som er en videreudvikling af mærkets eksisterende budskab "Drik Med Respekt", skal fremme en alkoholkultur med plads til både moderat forbrug og helt afhold. Ifølge Peter Haahr Nielsen, administrerende direktør for Carlsberg Danmark, er initiativet forankret i virksomhedens ansvar:

"Vi ønsker at være med til at ændre alkoholkulturen i Danmark. Ingen skal føle sig pressede til at drikke mere, end de har lyst til, og det skal være ok at drikke moderat eller helt sige nej til alkohol," udtaler han i en pressemeddelelse.

Kampagnen rulles ud i samarbejde med blandt andre Roskilde Festival, Grøn Koncert, Rekom og Unge Ravne, der hjælper med at sprede budskabet i nattelivet og på festivaler.

Bryggeriets dobbelte rolle

Med kampagnen træder Tuborg ind i en kompleks balancegang mellem forretningsinteresser og samfundsansvar. Bryggeriet lever af at sælge alkohol, men forsøger nu at ændre på en kultur, der i årtier har været tæt forbundet med dets egne produkter.

Det er en indsats, der ifølge kampagnens kreative bureau kræver omtanke. 

"Det er selvsagt modigt af et mærke, der lever af at sælge øl. Men det gør det ikke mindre rigtigt," siger Rasmus Petersen, kreativ chef hos Wibroe, Duckert & Partners til Mediet Markedsføring.

Carlsberg understreger, at de unge selv har været med til at forme kampagnen, og at humor bliver brugt i stedet for moralske formaninger. Den tilgang har ifølge Tuborg givet dem mulighed for at tale troværdigt ind i målgruppens virkelighed og samtidig forsøge at skabe reelle forandringer i ungdommens alkoholkultur.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025CSR.dk

Ny værktøjskasse skal styrke det psykiske arbejdsmiljø

03.12.2025Dagrofa aps

Sponseret

Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

02.12.2025CSR.dk

Verdens største lakseproducent bag hver tredje alvorlige ulykke i britisk lakseindustri

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Grøn energi: Nye ressourcer i Videncenter om oprindelige folks rettigheder

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle