NGO’er og Arla i Twitter-love storm over mælk i Nigeria

Arla-koncernen fortalte d. 24. februar, at de officielt har forpligtet sig til at investere i Nigerias lokale mejeriproduktion. Det kunne de godt lide, ovre hos NGO’erne.

Arla investerer i Nigerias mejerisektor som en del af deres satsning på det voksende marked for mælkeprodukter i Afrika syd for Sahara. .

26.02.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Arla forstår hvad langsigtet forretningsucces kræver i et udviklingsland. Godt skridt efter impact assessment. Bliv ved.,” skrev Troels Børrild, som er rådgiver i Mellemfolkeligt Samvirke (MS) på sin twitterkonto.  

Troels Børrild var ikke den eneste mand på twitter den dag. Theis Brøgger, som er pressemand in Arla, var hurtig til at svare og skrev at ”Dialog med NGOer (herunder @ActionaidDK) er en stor hjælp for Arla mens vi forsøger at gå ansvarligt fremad i Afrika.”

Så kom Line Gamrath fra CARE Danmark på banen ”Helt rigtig vej at gå @ArlaDanmark -og opløftende resultat af @CARE_Danmarks samarb med jer!” skrev hun. 

Hvilket fik MS til at takke for godt samarbejde og fremhæve ”håndfast værdi af NGOer og dialog”.

Hvad var der dog sket, som i den grad kunne få den slags følelser frem mellem hvad man må kalde ’et usædvanligt par’?

Klager og undersøgelser
Det startede da også som en ’modsætninger mødes’-historie, som Arla selv beskriver i sin just offentliggjorte CSR rapport for 2015.

Her fortæller man, hvordan MS i 2014 indgav en klage til den danske mæglings-og klageinstitution med påstand om, at Arlas eksisterende processer ikke var i tråd med internationale menneskerettighedsstandarder.  Den efterfølgende dialog førte til en aftale om, at Arla skulle udvikle sine processer og gennemføre to dybdegående menneskerettighedsundersøgelser i henholdsvis Senegal og Nigeria. Det er det Troels Børrild omtaler som impact assessment i sin tweet.

Det førte til at Arla i 2015 talte med godt 100 personer fra det Arla kalder ”de tre primære interessentgrupper for menneskerettigheder (lokale mælkeproducenter, statslige organer og NGO’er)” og andre eksperter for at få ”en indgående forståelse af situationen”. 

Læs ogsåArla vil vise ansvarlighed i Afrika

Målet med undersøgelsen var at vurdere, hvordan Arlas stadigt større tilstedeværelse i Nigeria ville påvirke den lokale mejerisektor, og om det har nogle negative virkninger på de lokale landmænds  menneskerettigheder. Konklusionen blev, at ”Arla ikke ser ud til at forringe eller bidrage negativt til de lokale mælkeproducenters menneskerettigheder”, men at sektoren i forvejen er påvirket af en række barrierer og at ”Arla’s tilstedeværelse vil være forbundet til en fortsat underudvikling af den nigerianske mejerisektor anskuet i et bredere perspektiv. For at afbøde potentielle negative virkninger på længere sigt, har Arla besluttet at engagere sig i udviklingen af den lokale mejeribranche.” Det skriver Arla i sin CSR rapport 2015.

Investeringer planlagt
Så den 24. februar afleverede Arla en hensigtserklæring til Nigerias landbrugsminister, som fastslår at virksomheden fremover vil investere i lokal produktion og dele viden om landbrugsmetoder samt andre aspekter af mælkeproduktion, som vil forbedre den lokale produktion af rå mælk og dets kvalitet.

I sin Strategi 2020 forventer Arla at tredoble sin omsætning fra forbrugerprodukter i Afrika syd for Sahara inden 2020, med den største vækst i Nigeria og Vestafrika. Arla regner med, at investeringerne i den lokale mejerisektor vil komme dem markedsmæssigt til gode i det lange løb.

Læs ogsåMindre CO2 fra Arlas mælketransport

"For at Arla skal have en succesfuld virksomhed i Nigeria på lang sigt, er det vigtigt, at vi engagerer os i udviklingen af den lokale mejeriproduktion. Den nigerianske regering ser meget positivt på de virksomheder, der forpligter sig til at tage et lokalt ansvar og bidrager til at skabe en bedre balance mellem importerede og lokalt producerede mejeriprodukter på markedet," siger Steen Hadsbjerg, som er Arlas direktør for det regionale kontor i Afrika syd for Sahara.

Han er i øjeblikket i en detaljeret dialog med en lokal mejerivirksomhed i Nigeria, og Arla forventer at kunne offentliggøre yderligere detaljer i den nærmeste fremtid.

Etablering af Mælkevejen
Sideløbende med undersøgelser og planlægning af investeringer har Arla deltaget i etableringen af en Danida-finansieret alliance kaldet The Milky Way to Development.  Den vil, under ledelse af den humanitære organisation CARE, bidrage til udviklingen af et socialt, miljømæssigt og økonomisk bæredygtigt marked for mælk i Vestafrika. Alliancens andre medlemmer er CIRAD , et forskningscenter, Billital Maroobe Network, som organiserer 500,000 kvægavlere i Vestafrika, Landbrug og Fødevarer og CBS.

Læs mere: 

Om The Milky Way to Development

Arlas 2015 CSR rapport

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Stor stigning i antallet af svanemærkede kantiner

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Mere fra...

08.12.2023CSR.dk

Ny koalition vil skabe både handling og håb for biodiversitet

08.12.2023CSR.dk

Tilskud til klimafond kommer fra ulandsbistanden: Man sender regningen til dem, man hjælper, mener aktører

08.12.2023CSR.dk

Ny IEA-rapport prikker huller i Danmarks klimaplaner

07.12.2023CSR.dk

Dansk modevirksomhed pumper millionbeløb i udenlandsk vindmølleprojekt

07.12.2023CSR.dk

Ældre generationer slår den yngre i møbelbæredygtighed

06.12.2023CSR.dk

Nedrivningsvirksomheder får central rolle i nyt materialepas

06.12.2023CSR.dk

EU-aftale om nye krav til bæredygtige produkter på plads

06.12.2023CSR.dk

S og G mangler i dansk erhvervslivs fokus på ESG

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
CABI
Webinar
Kort og godt om fleksjob

Få de væsentligste pointer i lovgivningen om fleksjob og bliv klædt på til at kunne ansætte medarbejdere i fleksjob og håndtere reglerne for fleksjob. Du får det kort og godt på 35 minutter.

Dato

06.02.2023

Tid

08:20

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

11.12.2023

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage vores uddannelse Sustainable Business Change Manager, men sidder inde med nogle spørgsmål du gerne lige vil have besvaret først? Eller har du brug for nogle fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt?

Dato

11.12.2023

Tid

12:15

Sted

Online

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Webinar
Q&A WEBINAR: SUSTAINABLE BUSINESS CHANGE MANAGER (INTL & ONLINE) Dec. 11

Do you want knowledge and tools to work with sustainable business in practice? Are you considering taking our practical certificate programme Sustainable Business Change Manager?

Dato

11.12.2023

Tid

12:15

Sted

Online

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i december

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

12.12.2023

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - København, 12.-13. december

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

12.12.2023

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel & Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V