Nestlé om plastproblem: "I kan regne med os"
Nestlé, som er verdens største fødevareproducent, har for få dage siden sendt en pressemeddelelse ud, hvor de erklærer, at nu kommer der fart i sagerne, når det handler om deres indsats i kampen mod plastaffald.
Plastikflasker, anden emballage og engangsplast er en del af verdens globale plastikudfordring. Nestlé har meldt sig i kampen. Foto: Bo Eide, Flickr.
Mark Schneider er fra 1. januar Nestlés globale topchef. Hvis virksomhedens pressemeddelelse taler sandt, så kan man til maj møde ham på bredden af Genevesøen i færd med at indsamle plastaffald. .
Nestlés nye globale topchef, Mark Schneider, er i en nyligt udsendt pressemeddelelse citeret for at sige om gigantens indsats i kampen mod plastaffald: "Man kan regne med os som førende inden for dette område!"
Han taler om verdens noget store forbrug af plastik og de problemer med affald og forurening, som det fører til. Det har Nestlé allerede i 2018 sagt, at de vil gøre noget ved. Og med pressemeddelelsen fra denne uge, kom der mere kød på ambitionerne.
Nye og gamle tiltag skal alle bidrage til at nå målet om at have 100 procent genanvendelig Nestlé-emballage inden 2025, med særligt fokus på at undgå plastaffald. I pressemeddelelsen ser det ud til, at det skal ske gennem aktiviteter inden for tre hovedområder: nye materialer, stop for plastikforurening og medarbejderinvolvering.
Læs også: Hvad vil det sige, at plast er genanvendelig?
Nye materialer: udvikling, udrulning og indsamling
Dette er området med langt de fleste planer og projekter:
- Nestlé har etableret et ”Institute of Packaging Sciences”, som skal evaluere og udvikle bæredygtig emballage i samarbejde med andre virksomheder.
- Mellem 2020 og 2025 skal al plastik som slet ikke kan eller er meget svær at genanvende ud af alle koncernens produkter og erstattes med alternative emballager, som man selv vil udvikle i partnerskab med leverandører. Første skridt er at fjerne alle plastiksugerør fra virksomhedens produkter, og konvertere til papiremballage på produkter som Nesquik og forskellige slikmærker i løbet af 2019.
- Nestlé Waters øger PET-indholdet i sine flasker til 35% inden 2025 globalt og til 50 procent i USA og Europa.
- Udvikling af helt nye, bionedbrydelige emballagematerialer, som kan hjælpe i områder af verden, hvor det er lidet sandsynligt, at man får en genanvendelsesinfrastruktur inden for en overskuelig fremtid. Konkret arbejder man med en ekstern partner om at udvikle en nye flaske til vand, og om nye former for plast som kan nedbrydes til rene genbrugsmaterialer.
- I Danmark aktiveres Nescafés partnerskab med genbrugseksperterne TerraCycle, så man nu også her kan aflevere sine kaffekapsler af plast til genbrug. Det kræver at forbrugerne oprettet sig som kunder hos TerraCycle, samler til bunke og afleverer dem til gratis forsendelse hos en GLS pakkeshop.
- Et fællesnordisk projekt, som har kortlagt nordiske fabrikker i forhold til genanvendeligt materiale og genbrug, viste at de fleste steder bruger de Nestleejede enheder allerede genbrugsmateriale ”hvor det er muligt”. Derudover er nogle nye projekter blevet identificeret og vil blive rullet ud i 2019 og fremefter. Det lover Cathrine Suter Ossborn, som er nordisk kommunikationsdirektør i Nestlé.
I 2017 udgave CSR.dk artiklen "Syv kendetegn ved en god CSR-strategi". Sammenlignet med dem består Nestlés intentioner på plastikområdet 100 procent. .
Hvordan kommer vi af med plastforurening?
Brugen af fossile materialer i emballage er en side af plastikproblemet. Et andet er hvordan plastik ender i det naturlige miljø – f.eks. i havet.
Et af de lande, som siges at lække mest plastik ud i havet er Indonesien, som dermed bidrager langt mere end godt er til den asiatiske udgave af det, som forskere kalder akkumuleringszoner, hvor der er en højere koncentration af plastaffald end andre steder på grund af havstrømmene. Mange kalder dem plastikøer, men det er - igen ifølge videnskaben - noget sludder. Akkumuleringszonen i Asien findes i det Indiske Ocean.
Nestlé er derfor gået med i Project STOP, som blev lanceret i Indonesien i 2017. Projekt STOP vil forhindre lækage af plast i havet ved at udvikle partnerskaber med byer og regeringer i Sydøstasien. De vil skabe bæredygtige, cirkulære og billige affaldssystemer, og de støtter de mange eksisterende lokale initiativer i Indonesiens kystområder.
Ideen for Nestlé er, at bruge sin globale tilstedeværelse til at sprede læringen fra Project STOP til andre lande.
Som altid skal medarbejderne med på rejsen
Når CSR.dk beder eksperter og praktikere om gode råd til, hvordan man skal designe en god og tidssvarende indsats for bæredygtighed i sin virksomhed i dag, så fremhæves medarbejderinvolvering altid som et centralt element. Det har Nestlé åbenbart også hørt, for de melder at:
Læs også: HP og IKEA melder sig ind i kampen mod plastikforurening
- Alle virksomhedens 4.200 faciliteter over hele verden skal eliminere engangsplast, som ikke kan genbruges, og erstatte dem med materialer der netop kan genbruges, ligesom indsamlings- og håndteringsfaciliteter vil blive etableret.
- Nestlé-medarbejdere fra hele verden vil deltage i affaldsindsamlingsaktiviteter på World Ocean Day, som falder d. 8. juni. Som et godt eksempel tager den øverste ledelse en tørn med at samle affald ind ved Genevesøen allerede i maj 2019.