Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

En ny grøn bevægelse vil ændre musikindustrien indefra. Scenen skal bruges til mere en blot underholdning, og i stedet være talerør for at udbrede budskabet om den grønne omstilling.

Foto: 123rf.com

28.05.2025

CSR.dk

Moder Jord er rykket ind i musikbranchen som krediteret kunstner. Med fuglefløjt og regn som lydspor og klimavenlige koncerter på plakaten er en ny bevægelse i gang med at gentænke, hvordan musik kan spille en rolle i den grønne omstilling. 

Bag initiativerne står blandt andre organisationen Museum for the United Nations (UN Live) og netværket Music Declares Emergency, der sammen med artister som Aura Dione, Billie Eilish og Massive Attack forsøger at vise, at grønne ambitioner og kreative udtryk sagtens kan gå hånd i hånd.

Som led i initiativet Sounds Right er naturen nu officielt registreret som kunstner på streamingtjenester som Spotify og Apple Music. Det betyder at lyde fra naturen som fuglesang og bølgeskvulp kan krediteres og aflønnes på linje med andre musikere. Royalties går til klimafonden EarthPercent, som støtter projekter for naturbevarelse. Alene i løbet af det første år har naturens kunstnerprofil genereret 700.000 kroner.

Samtidig rykker dele af branchen på de mere konkrete produktioner. Vinyler lavet af sukkerroer er under udvikling, og artister stiller stigende krav til bæredygtighed i deres koncertsetup. Ifølge professor Kyle Devine og Malene Tofte fra Music Declares Emergency er det en tendens, der vinder bredere indpas i industrien.

Synger for klimakampen

Sammenlignet med andre industrier er musikbranchens samlede CO2-aftryk relativt beskedent. Alligevel vokser erkendelsen af, at dens virkelige indflydelse ligger et andet sted, nemlig i evnen til at sætte dagsordener og præge holdninger globalt.

”I og med vi kommunikerer med så mange millioner af forbrugere, så har vi en forpligtelse til at gå forrest. Og det handler om, at vi er i stand til at starte bevægelser”, siger Malene Tofte til Verdens Bedste Nyheder.

Det betyder blandt andet, at flere kunstnere i dag benytter såkaldte grønne riders: lister med krav til for eksempel bæredygtig mad, affaldssortering og vedvarende energikilder, som forudsætning for at optræde. 

Andre, som Massive Attack, går længere og planlægger hele koncerter med lavt klimaaftryk. Deres endagsfestival i Bristol blev drevet af sol- og vindenergi og havde 81 procent lavere strømudledning end et tilsvarende event.

Budskabet er klart. Musikbranchen skal spille en rolle i den grønne omstilling, og dens styrke ligger i, hvor mange den kan nå og hvad den kan få os til at lytte til.

- lhs

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025CSR.dk

Med ny standard slår B Corp mange fluer med et smæk

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus