Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner
En ny grøn bevægelse vil ændre musikindustrien indefra. Scenen skal bruges til mere en blot underholdning, og i stedet være talerør for at udbrede budskabet om den grønne omstilling.
Foto: 123rf.com
Moder Jord er rykket ind i musikbranchen som krediteret kunstner. Med fuglefløjt og regn som lydspor og klimavenlige koncerter på plakaten er en ny bevægelse i gang med at gentænke, hvordan musik kan spille en rolle i den grønne omstilling.
Bag initiativerne står blandt andre organisationen Museum for the United Nations (UN Live) og netværket Music Declares Emergency, der sammen med artister som Aura Dione, Billie Eilish og Massive Attack forsøger at vise, at grønne ambitioner og kreative udtryk sagtens kan gå hånd i hånd.
Som led i initiativet Sounds Right er naturen nu officielt registreret som kunstner på streamingtjenester som Spotify og Apple Music. Det betyder at lyde fra naturen som fuglesang og bølgeskvulp kan krediteres og aflønnes på linje med andre musikere. Royalties går til klimafonden EarthPercent, som støtter projekter for naturbevarelse. Alene i løbet af det første år har naturens kunstnerprofil genereret 700.000 kroner.
Samtidig rykker dele af branchen på de mere konkrete produktioner. Vinyler lavet af sukkerroer er under udvikling, og artister stiller stigende krav til bæredygtighed i deres koncertsetup. Ifølge professor Kyle Devine og Malene Tofte fra Music Declares Emergency er det en tendens, der vinder bredere indpas i industrien.
Synger for klimakampen
Sammenlignet med andre industrier er musikbranchens samlede CO2-aftryk relativt beskedent. Alligevel vokser erkendelsen af, at dens virkelige indflydelse ligger et andet sted, nemlig i evnen til at sætte dagsordener og præge holdninger globalt.
”I og med vi kommunikerer med så mange millioner af forbrugere, så har vi en forpligtelse til at gå forrest. Og det handler om, at vi er i stand til at starte bevægelser”, siger Malene Tofte til Verdens Bedste Nyheder.
Det betyder blandt andet, at flere kunstnere i dag benytter såkaldte grønne riders: lister med krav til for eksempel bæredygtig mad, affaldssortering og vedvarende energikilder, som forudsætning for at optræde.
Andre, som Massive Attack, går længere og planlægger hele koncerter med lavt klimaaftryk. Deres endagsfestival i Bristol blev drevet af sol- og vindenergi og havde 81 procent lavere strømudledning end et tilsvarende event.
Budskabet er klart. Musikbranchen skal spille en rolle i den grønne omstilling, og dens styrke ligger i, hvor mange den kan nå og hvad den kan få os til at lytte til.
- lhs