Stine Goya arbejder på højtryk for at blive mere ansvarlig
"Vi kan ikke ændre alt på én dag, men vi kan fortsætte vores bidrag til strukturelle ændringer og nye initiativer”.
Stine Goyas farverige univers vil nu være endnu mere mangfoldigt og med fokus på bæredygtighed. Foto: Stine Goya.
At modeindustrien er ansvarlig for forurening, dårlige arbejdsforhold og store CO2-udledninger er der vist efterhånden ingen, der er i tvivl om.
Til gengæld ser man en stor velvilje i branchen for at gøre det bedre dag for dag, og mange virksomheder har efterhånden fået et overblik over, hvor der skal sættes ind. Forude venter det hårde og komplicerede arbejde.
Hos modevirksomheden Stine Goya begyndte denne rejse for alvor i 2019 og brandet har lige inden årsskiftet udgivet en rapport, der præsenterer deres resultater. I tillæg til rapporten lancerede de en opdateret bæredygtighedspolitik for 2021, der sætter nye mål for fem fokusområder: Bæredygtige materialer, plastik, cirkularitet, transparens i værdikæden samt diversitet.
Læs også: Fremtidens bomuld kan komme fra regenerativt landbrug
I 2025 skal 90 procent af brandets produkter være produceret i mere miljøvenlige eller genanvendte materialer. På emballagesiden forpligter de sig til udelukkende at benytte FSC-certificeret pap/papir og al plastik skal være genanvendt – dette mål skal indfries allerede i løbet af 2021.
Diversitet er et andet område, som brandet arbejder dedikeret med og i den forbindelse er målet at indgå et samarbejde med ’Mentoring Matters’ i løbet af 2021.
I 2021 bliver det også muligt at leje Stine Goya tøj i stedet for at købe det, når brandet senere på året lancerer deres online udlejningskoncept.
“Bæredygtighed er fortsat en kerneværdi for Stine Goya, og vi er mere ambitiøse end nogensinde før. Som brand er det vores ansvar ikke kun at indarbejde bæredygtige praksisser i alt, hvad vi gør, men også at være transparente omkring de ting, vi vil gøre bedre i fremtiden. Vi kan ikke ændre alt på én dag, men vi kan fortsætte vores bidrag til strukturelle ændringer og nye initiativer”, fortæller administrerende direktør Thomas Hertz.
- MTN