Microsoft vil være vandpositive i 2030

Microsoft har netop annonceret det næste trin i virksomhedens bæredygtighedsstrategi med en forpligtelse til at være ”vandpositiv” for virksomhedens direkte drift inden 2030 ved at reducere vandforbruget og fylde op med rent vand i de regioner, hvor virksomheden opererer.

Uden vand, intet liv. Det er baggrunden for lanceringen af Microsofts tredje bæredygtighedsben, hvor målet er at blive "vandpositiv" inden 2030..

24.09.2020

CSR.dk

Man skulle tro, at der er rigeligt med vand, da det dækker 70% af jordens overflade – men 97% af jordens vand er saltvand og er derfor ikke egnet til at drikke eller vande afgrøder med. Og det vand, vi rent faktisk kan bruge, er ikke ligeligt fordelt eller lige tilgængeligt. Og i takt med, at vi er blevet flere mennesker og flere virksomheder, er vores vandforbrug steget kraftigt. Vi bruger nu så meget vand, at vi nedbryder den globale ferskvandsforsyning med 4,3 billion kubikmeter om året. FN estimerer, at inden 2050 vil en ud af fire mennesker bo i et land, der er ramt af kronisk mangel på ferskvand.

Læs også: Microsoft sætter gang i global indsats for biodiversitet 

I betragtning af omfanget og accelerationen af ​​verdens vandkrise mener Microsoft, at dem der kan, skal gøre mere. Og sådan en mener virksomheden, den er, og derfor forpligter Microsoft sig nu til at deres direkte drift skal være ”vandpositiv” inden 2030. 

"Vand vil snart blive en knap ressource, og over hele verden graves der dybere for at lokalisere nye vandkilder. Derfor går vi nu forrest i kampen for at sikre vores mest værdifulde ressource. Det sker ved, at vi tilfører mere vand til belastede vandbassiner, end vi selv bruger på globalt plan. Den præcise mængde af vand, det løber op i, vil afhænge af, hvor meget vand vi bruger, og hvor stort behovet er i det pågældende udsatte område," skriver Microsofts CEO, Brad Smith, i en blogpost

AI og partnerskaber for vand
Virksomheden sætter ind i egne rækker, og det vender vi tilbage til. Men af størst global betydning er, at Microsoft stiller sine digitale kompetencer til rådighed for at forstå og kortlægge udfordringen og udviklingen. 

"Vi vil bruge vores teknologi til bedre at forstå, hvor der opstår vandudfordringer, mens vi samtidig optimerer vores investeringer i opfyldning af vand," skriver Brad Smith og forklarer at Microsoft med deres ’AI for Earth’-program vil støtte projekter, f.eks.: 

  • Vector Center – en virksomhed, der arbejder med regeringer og virksomheder over hele verden for bedre at forstå virkningen af ​​vandtilgængelighed
  • BasinScout Platform – en platform, der har til formål at bevare og beskytte vandbassiner. Det er udviklet af Freshwater Trust, en nonprofit organisation, og Upstream Tech, et techfirma
  • Leadership Counsel for Justice and Accountability – en nonprofitorganisation, der har fokus på arealanvendelse og transport i underforsynede samfund
  • Investeringer gennem Microsofts Klimainnovationsfond, som blev oprettet tidligere i 2020, som vil undersøge aktuelle udfordringer, som f.eks. bevarelse af vandressourcer, forbedring af vandeffektiviteten og kvalitet ved at undgå kulstofemissioner i vandbehandling. 

Microsoft har også øje på både udfordringer og muligheder i verdenshavene. De henviser til, at OECD vurderer, at værdien af ​​havøkonomien i 2030 kan overstige 3 billioner USD og mere end 40 millioner job, men at det kræver, at den private sektor, den offentlige sektor og civilsamfundet arbejde sammen om at vende den faldende biodiversitet i havene, der stammer fra klimaforandringer, forurening og overudnyttelse. Det kræver data, politisk handling og teknologiske innovationer, som fx smarte sensorer, robotter, dataanalyser og AI, der kan overvåge og styre udviklingen i verdens have.

Derfor slutter virksomheden sig til World Economic Forum’s "Center for the Fourth Industrial Revolution Network for Ocean Innovation and Technology" (C4IR Ocean), der er placeret i Norge, og bruger data, teknologi og regulering til at beskytte verdens have og samtidig øge bæredygtigheden af ​​havbaserede industrier, ligsom Microsoft vil fortsætte sit bidrag til at kortlægge have og oceaner, så der kan træffes bedre informerede beslutninger, gennem et partnerskab med C4IR Ocean på deres Ocean Data Platform. Denne globale open source-platform giver dataforskere, app-udviklere og maritime planlæggere adgang til data for at udvikle løsninger til forbedring af havets sundhed.

To strenge at spille på
 Som sagt sætter virksomheden også ind i egne rækker. Her fremhæver de to måder, de vil benytte for at nå målet om at blive vandpositive: 

  • At reducere intensiteten af deres vandforbrug – altså det vand de bruger pr. megawatt energi. Eksempler på steder, hvor Microsoft aktivt arbejder på at reducere vandforbruget er: Ombygning af hovedkvarteret, hvor alle nye kontorbygninger fremadrettet vil genbruge regnvand i toiletter og lavstrømsanlæg. Det forventer vi vil spare os med ca. 22 millioner liter vand årligt. Et nyt Silicon Valley-campus, der åbner senere i år, hvor der bliver lavet et system til opsamling af regnvand og affaldsbehandling. Systemet er med til at sikre, at 100% af områdets ikke-drikkevand kommer fra genanvendte kilder. Campussen har også et integreret vandhåndteringssystem, der genbruger regnvand og spildevand. Ved at genbruge vandet vil det nye campus spare i omegnen af 4,3 millioner liter drikkevand hvert år.
     
  • At tilføre vand i regioner, som oplever vandunderskud, og hvor Microsoft er tilstede. Virksomhedens genopfyldningsstrategi vil omfatte investeringer i projekter som vådområderestaurering og at fjerne overflader som asfalt, hvor vand ikke kan trænge igennem. Indsatsen afspejler en videnskabelig vurdering af verdens 16.396 vandbassiner, hvor størstedelen af verdens ferskvand findes. De har hver har fået en “baseline water stress”-score, der er udarbejdet af World Resources Institute (WRI). Når et bassin betragtes som ”stærkt vandstresset”, er det fordi, at den vandmængde, der bruges, overstiger 40% af den vedvarende forsyning. Globalt er der 4.717 bassiner, der er ”stærkt vandstressede”, og Microsoft fokuserer på 40 af disse bassiner.

    Desuden vil virksomheden støtte op om at sørge for større tilgængelighed af rent drikkevand og sanitet, og de har derfor indgået partnerskab med globale interessereorganisationer for at sikre, at mere end 1,5 millioner mennesker har adgang til rent drikkevand og sanitetsvand. Det arbejde fokuserer på syv lande, og i samarbejde med den globale NGO Water.org begynder man i Brasilien, Indien, Indonesien og Mexico, og vil senere udvide med partnere i Kina, Malaysia og Sydafrika.

Læs også: Grundfos sikrer rent drikkevand i udviklingslande med "vandhæveautomater"

Strategien er - som alle moonshot-ambitioner - på nuværende tidspunkt mere aspiration end plan, men det lyder bestemt som om, virksomheden er klar til at "put their money, where their mouth is". 

"Vi vil investerer så meget, som der er brug for, for at nå vores mål," siger Lucas Joppa, Microsoft’s chief environmental officer til verge.com.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld, som du tror?

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

11.09.2024CSR.dk

Emissionsfrie arbejdsmaskiner: Nyt værktøj hjælper kommuner med at dokumentere klimagevinster

11.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller får gennembrud på jordbaserede solcelleanlæg

10.09.2024Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

09.09.2024Denteks A/S

Sponseret

Klimaforandringer, Tekstilindustrien og Dit Hotel: Hvad Kan Vi Gøre?

09.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld, som du tror?

06.09.2024CSR.dk

Syv bud på de bedste biodiversitetsindsatser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 16. sep: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage vores praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, men sidder inde med nogle spørgsmål du gerne lige vil have besvaret først? Eller har du brug for nogle fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt?

Dato

16.09.2024

Tid

12:15

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus