Menneskerettigheder: Resultattrang møder ting der tager tid

De er ikke til at komme uden om, menneskerettighederne, men for mange virksomheder er det stadig lidt af en udfordring at komme godt i gang. CSR.dk har spurgt Signe Andreasen Lysgaard fra GLOBAL CSR om tingenes tilstand i starten af 2016, og hvor vi går hen herfra.

Flere virksomheder i Danmark arbejder med menneskerettigheder. Interessenter er sultne efter resultater frem for processer..

29.01.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Vi bringer her et uddrag af interviewet, som vil kunne læses i sin fulde længde inklusive business cases når næste nummer af CSR Quarterly udkommer 8. marts 201

CSR.dk har talt med Signe Andreasen Lysgaard fra rådgivningsfirmaet GLOBAL CSR om, hvor virksomheder i Danmark står i forhold til at integrere menneskerettigheder. .

Hvor står danske virksomheder i arbejdet med menneskerettigheder lige nu?

Jeg synes, der er gode nyheder. Det er et felt der føles større og mere modent end sidste år på denne tid – både i bredden og i dybden. Det siger jeg ud fra min erfaring som rådgiver på området i Danmark, for ingen ved præcist hvor mange virksomheder der arbejder med feltet og har politikker, og i hvilket omfang de er på linje med FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv (FN’s Retningslinjer). Det har vi ikke data på.

Men jeg kan se, at det f.eks. ikke længere kun er ’the usual suspects’ som arbejder med menneskerettigheder. Der er flere små virksomheder, som prioriterer det som en stor del af deres CSR-indsats – også virksomheder der kun arbejder i Danmark eller som ingen direkte forbrugerkontakt har.

Læse også: Institut for Menneskerettigheder kritiserer nyt lovforslag

Og så kommer det til udtryk ved, at når vi i GLOBAL CSR kontakter potentielle kunder, så kunne man for bare et år eller to siden godt være nødt til, at forklare hvad CSR var, og der var mange reservationer overfor menneskerettigheder som en del af CSR. Der er stadig masser af spørgsmål til, hvordan, hvornår og hvor meget – men præmissen om, at arbejdet skal gøres, er accepteret på en anden måde.

Hvad vil du sige til dem, som mener at der ikke er sket ret meget, i betragtning af at FN’s Retningslinjer har været ude i fire år nu?

Utålmodigheden er en stor del af den internationale debat lige nu. Man vil gerne have at virksomhederne kommer videre fra politikker og tilpasning af procedurer og kontrakter til egentlige resultater, så man kan vise, at det, man har ændret på papir, også har ændret noget i virkeligheden. Om det har betydet noget for medarbejderne på kontorerne, på fabrikkerne osv.  Det er jo dét, hele det her felt handler om – rigtige menneskers liv og vilkår – og det kan man godt komme lidt for langt fra, fordi fokus er så meget på politik, strategi og proces.

På den ene side, er det på sin plads med lidt utålmodighed på resultatsiden. På den anden side, må vi også anerkende, at der er en tidsfaktor – man starter med politikken, så kommer implementeringen, og for enden af den kommer muligheden for at tracke og følge op og lave indikatorer. Men der skal jo gå noget tid, før man kan det, og så langt er der ikke så mange, der er endnu. Det er en udfordring for arbejdet – men også et vilkår.

Hvad kommer vi til at se mere af i 2016?

Vi vil fortsat se behov for kapacitetsudvikling på området. Der sidder ikke menneskerettighedstrænede folk ude i ret mange af virksomhederne, og det skal der heller ikke nødvendigvis være. Men når det er sagt, så er det svært at bygge ledelsessystemer på et felt, hvor man ikke føler sig helt hjemme.

Jeg tror også, at vi fortsat vil se et stærkt fokus på, hvad menneskerettighedsarbejdet betyder i relationerne mellem virksomhed og leverandører, kunder og investorer osv., som f.eks. kan føre til nye måder at lave leverandørstyring.

Læs også: Danske virksomheder lukker øjnene for menneskerettigheder

Baseret på den internationale debat vil der nok også blive mere fokus på den del af FN’s Retningslinjer som skal sikre, at man har adgang til klagemuligheder, fordi ganske få har fået den del på plads. Mange steder har man en whistleblowerordning eller lignende som man kan bygge på, men ganske få af dem er gearet til at håndtere henvendelser om menneskerettighedsudfordringer.

Men det overordnede billede tror jeg vil være, at, vi vil se en acceleration af det, vi så i 2015 – altså vækst i både bredden og dybden. Dynamikken vil være, at der automatisk vil komme flere med, og vi vil se flere, som kommer i gang med at formulere politikker og lave deres første menneskerettighedsanalyser. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby