Medarbejdere på de danske arbejdspladser føler sig mere stressede

Ny undersøgelse af arbejdsmiljøet i Danmark vækker stor bekymring i fagbevægelsen. Især de offentligt ansatte føler sig pressede.

Foto: Getty Images / Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

20.12.2023

CSR.dk

Det står skidt til med det psykiske arbejdsmiljø i Danmark. Det må være overordnede konklusion, når man dykker ned i den nye NOA-L-undersøgelse (National Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt Lønmodtagere), som Arbejdstilsynet netop har offentliggjort.

”Specielt det offentlige arbejdsmarked har i en årrække haft udfordringer med stress, og det bekymrer mig voldsomt, at det fortsat går den forkerte vej. Faktisk ser det overordnet ganske skræmmende ud med hele det psykiske arbejdsmiljø,” siger Maria Klingsholm, fagpolitisk ordfører i FOA i en pressemeddelelse, og fortsætter:

”Stress fører til mange og lange sygemeldinger, og det er et kæmpe samfundsmæssigt problem. Men jeg er mest bekymret for de medarbejdere, der bliver ramt af stress, for det kan være ekstremt invaliderende.”

Rekrutteringskrisen gør det hele værre

Maria Klingsholm peger på, at de massive problemer med stress på det offentlige arbejdsmarked primært skal findes i den manglende sammenhæng mellem krav og ressourcer. For på den ene side har man f.eks. et stigende antal borgere med plejebehov, men på den anden side skærer kommunerne ind til benet, fordi deres økonomi er presset. I praksis betyder det, at der ikke dækkes ind ved sygdom, og at stillinger ikke genopslås, hvis medarbejdere forlader arbejdspladsen.

”Det er ganske paradoksalt, at vi står midt i en rekrutteringskrise i det offentlige, men at hverken kommunerne eller regionerne har råd til at ansatte nok medarbejdere til at løfte de opgaver, der er. For mig at se giver det absolut ingen mening,” siger Maria Klingsholm.

Hun mener, at regeringen må sikre, at kommunerne og regionerne har de fornødne midler til at udnytte den gode trepartsaftale, der netop er indgået, til at sørge for bemandingen velfærdsdanmark. Ellers vil den massive mangel på medarbejdere på det offentlige arbejdsmarked fortsat medføre en negativ spiral, hvor stress avler mere stress, siger hun:

”Sygemeldinger giver underbemanding, og underbemanding gør, at det tilbageværende personale ikke kan løfte de opgaver, de skal. Det er selvsagt virkelig uholdbart, og meldingen fra rigtig mange af FOAs medlemmer er, at de simpelthen ikke kan holde til mere. Det er desværre også den retning, den nye undersøgelse peger, og vi er altså nødt til at sætte ind nu og her.”

Der er masser af viden på området og masser af arbejdsmiljømæssige håndtag at dreje på, når man arbejder med det psykiske arbejdsmiljø. Det kalder på handling fra de lokale arbejdsmiljøledere. Men helt overordnet skal der være tid og ressourcer til at udføre opgaverne. Og når bemandingen er så presset, som den er i øjeblikket, er det svært at finde tid til faglig sparring, supervision og så videre, hvilket går både ud over borgerne og de ansatte.

”Rekrutteringskrisen er en fundamental udfordring for det psykiske arbejdsmiljø, og det er derfor, regeringen må træde til i stedet for at lade kommuner og regioner sejle i deres egne søer af sparebudgetter,” siger Maria Klingsholm.

  • EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København