Med restuld sætter Woola skub i Danmarks grønne emballagemarked

Estiske Woola har udviklet en bæredygtig emballageløsning produceret af overskudsuld, som erstatter bobleplast og andre miljøtunge materialer. Bobleuld, der netop er på vej ind på det danske marked, har allerede vakt interesse hos flere virksomheder.

Til forskellige typer af pakker har Woola udviklet en uldkonvolut, et flaskeærme og bobleuld, som kan bruges til større varer og pakker. Foto: Woola.

22.09.2022

CSR.dk

Bobleuld. Ikke bobleplast. Spørger man estiske Anna-Liisa Palatu, Jevgeni Širai og Katrin Kabun skal det være standarden indenfor emballage i fremtiden, og derfor stiftede de i 2019 virksomheden Woola.

Laver man indpakningen i restuld i stedet for plast, sparer man nemlig den ofte miljøbelastende og fossilbaseret produktion af emballage. Samtidig får man mere ud af uldproduktionen, der allerede finder sted, men som årligt kasserer 200.000 ton fåreuld på europæisk plan. Rester der som regel enten bliver brændt eller begravet.

Woolas restuldsløsning er udviklet med særligt henblik på e-handel, som de tre stiftere selv har en fortid indenfor. Til forskellige typer af pakker har de derfor udviklet henholdsvis en uldkonvolut, et flaskeærme og bobleulden, som kan bruges til større varer og pakker.

Nu er virksomheden så klar til det danske marked, hvor der i 2020 blev leveret omkring 180,6 millioner pakker på markedet for kurer-, ekspres- og pakkepost.

Læs også: Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører

”Det danske marked har fra start været en prioritet for os. De danske forbrugere elsker e-handel og købte i 2021 for knap 182 milliarder kroner på nettet. Det bliver til millioner af forsendelser, hvor bobleplast og -kuverter stadig udgør en for stor andel. De både bør og kan erstattes med et mere bæredygtigt alternativ. Så hvorfor ikke erstatte klimabelastende plast med komposterbar restuld fra fåreklipning?” siger Anna-Liisa Palatu.

Woola er allerede i dialog med flere interesserede danske virksomheder, og hos møbelproducenten TAKT ser man også frem til Woolas indtog i Danmark.

”Vi vil ikke nøjes med blot at være bæredygtige på vores møbler. Vi ser på alle led af møblets liv, og her er indpakning og emballage en vigtig del af vores cirkulære og bæredygtige regnestykke,” siger Henrik Taudorf Lorensen, der er stifter og CEO i TAKT.

”Desværre er indpakning og emballage en ret udfordret kategori, hvor nogle af de bæredygtige løsninger, som vi efterspørger, endnu ikke har været tilgængelige. Så vi glæder os over, at virksomheder som Woola – og forhåbentligt mange flere – de kommende år vil komme med løsninger som kan sikre, at vi kommer helt i mål,” fortsætter han.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Nytænkt diplomuddannelse skal styrke Danmarks forsyningskæder

04.12.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimamål kræver samarbejde

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online