Maskinfabrik går forrest med ny type CSR
Den jyske virksomhed Rival støtter et offentligt område som led i CSR-strategien. Det er meget usædvanligt i Danmark, mener professor i CSR Peter Neergaard fra CBS.
Maskinfabrikken Rival er en af de mindre virksomheder, som har en CSR-profil..
Det danske erhvervsliv er helt bekendt med værdien af CSR, og de senere år er også de mindre virksomheder kommet med på vognen, men nu bryder en ny form for CSR frem i Danmark. Den jyske produktionsvirksomhed Rival har valgt at støtte et offentligt område som del af deres sociale ansvar, og det er ifølge professor i CSR fra CBS Peter Neergaard hidtil uset i dansk perspektiv.
At produktionsvirksomheden Rival netop vælger at støtte den nærtliggende Pulspark, handler ifølge Peter Neergaard om et fokus på værdier i virksomhedens CSR-tiltag. Han mener samtidig, at det er oplagt at tænke CSR i et lokalt perspektiv.
”Ofte er CSR fokuseret på virksomhedens kunder og leverandører, men det at støtte et lokalt parkanlæg kommer både de ansatte og hele lokalsamfundet til gode,” siger professor Peter Neergaard.
Hos Rival var det et meget bevidst valg at støtte Pulsparken i Kildebjerg Ry, der etableres i sommeren 2012. Filosofien bag Pulsparken vakte genklang hos Rivals direktør Henrik Holvad, der ud over virksomhedens interne CSR-tiltag gerne ville give noget til lokalsamfundet.
”Vi har stor sympati for projektet med den nye bydel Kildebjerg Ry, der har fokus på fællesskab og et aktivt liv. Vi vil gerne engagere os i det lokalsamfund, vi driver virksomhed i, og så er håbet naturligvis også, at vores bidrag til Pulsparken giver os noget positiv synlighed i vores lokalområde,” fortæller Henrik Holvad.
Maskinfabrikken Rival har bidraget til idéudviklingen af Pulsparken og støtter parkens såkaldte Legezone ved at varetage renholdelse og simpelt vedligehold i de første ti år.