Marketing – nu med god karma

Dårlig karma skaber problemer på stribe i alle lag af samfundet. Derfor bør alle virksomheder stræbe efter det modsatte i deres marketing og forretning, fortalte thailandsk ekspert til Sustainable Brands-konferencen.

Nui Sirikul på scenen ved Sustainable Brands-konferencen i København. Foto: Anders Kampmann.

27.09.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Det handler om konsekvenser af det, man gør. Både over for samfundet, sine medmennesker, miljøet osv. Negative handlinger, reaktioner og metoder har negative konsekvenser, der spreder sig som ringe i vandet og påvirker omgivelserne i en lige så negativ retning. Men det modsatte er heldigvis også tilfældet.

Læs også: Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen

Den samlende term for disse kredsløb er karma, og selvom det er ord, der ikke er ukendt i vesten, så er det ikke et begreb, der figurerer i specielt høj grad i forretningssammenhæng i eksempelvis Europa.

Netop derfor var oplægget fra den Bangkok-baserede brandstrateg Nui Sirikul et anderledes indslag på dagsordenen på Sustainable Brands-konferencen, der i disse dage bliver afviklet på Radisson Blue-hotellet i København.

Vejen til bæredygtighed for virksomheder går i Nui Sirikuls optik gennem et fokus på en filosofi omkring økonomisk tilstrækkelighed. Kort fortalt går den ud på, at ansvarlige selskaber bør arbejde i retning af en tilstand modsat den aktuelle status i verden, hvor ”alt for mange har alt for lidt, og resten ikke kan få nok”, som hun beskrev det.

Ikke mere, men værdi
I stedet skal sigtet være på et stadie, hvor alle har nok. Og der bør virksomhederne tænke ind i deres forretningsmodeller.

”Moderne marketing drejer sig nærmest kun om ét ord: mere. Når vi hele skaber mere og mere, skaber vi samtidig et stærkere og stærkere grundlag for grådighed blandt mennesker. Folk vil have mere og mere, og når de ikke kan få det, starter de negative følger. Grådighed fører derfor til utilfredshed, vrede, uvidenhed og generelt dårlig opførsel. Derfor skal marketing fokusere på at dele, hvilket kan føre til venlighed, tilfredsstillelse og ordentlig opførsel”, sagde Nui Sirikul.

På den baggrund handler ”karma marketing” om at skabe et ansvarligt og opmærksomt forbrugsmønster hos mennesker verden over. Og ifølge Nui Sirikul bør alle starte med sig selv.

Læs også: Hør om fremtidens branding hos Sustainable Brands

”Se indad. Sørg for at du selv har nok, og før det så videre til andre. Og vær moderat. Ikke nødvendigvis beskeden, men moderat i dit behov, så vil der være nok til alle. Derfor bør det sande formål for et brand være ikke at give mere, men at give værdi”, sluttede hun.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Livscyklusvurdering (LCA)

Tag på kursus i livscyklusvurdering, og lær at styre LCA-processen med blik for din organisations behov – så I ikke ender med at kaste penge efter noget, der ikke kan bruges.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

DTU
Efteruddannelse
Livscyklusanalyser og bæredygtigshedpåvirkninger

På dette kursus, som også er et diplommodul, lærer du at vurdere miljøbelastninger gennem et produkts livscyklus. Kurset dækker en LCA-screening af et produkt og dækker beregning af effekter på miljø, klima og natur.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online