Maersk klar til biobrændstoftest

Triple E-skibet Mette Mærsk sejler inden længe til Kina med 20 procent biobrændsel i tanken. Testen er det første led i Maersks strategi om at blive CO2-neutral i 2050. Regningen for de ekstra omkostninger lander hos kunderne, men det vil de acceptere, lyder det.

Et af triple E-fartøjet Mayview Mærsks søsterskibe, Mette Maersk, vil på en sejlads fra Holland til Kina have 20 procent biobrændsel i tanken. Testen er en del af Maersks omstilling til CO2-neutralitet i 2050. Foto: flickr/Kees Torn.

25.03.2019

CSR.dk

Det ved man udmærket hos verdens største containershippingvirksomhed, A.P. Møller-Mærsk, som i slutningen af sidste år annoncerede, at man vil være CO2-neutral i 2050. Derfor går man nu videre med at teste netop biobrændsel, når triple E-skibet Mette Mærsk inden længe sejler til Kina med 20 procent biobrændsel i tanken.

”Jeg håber, at det udmønter sig i noget konkret, men det skal også være fordi, kunderne ser en tiltrækningskraft i det. De skal beslutte, at de også bliver nødt til at bruge penge på det”, siger COO Søren Toft om forsøget. Foto: Maersk.

På de 25.000 sømil fra Rotterdam til Shanghai vil man i løbet af forsøget, som Maersk kalder verdens største af sin slags, spare 1.500 ton CO2 og 20 ton svovl. Derudover skal man høste læring til fremtiden.

”Biobrændstoffer er en af de tilgængelige løsninger, der kan implementeres på kort og mellemlangt sigt. Gennem dette forsøg sigter vi efter at lære mere om biobrændsler generelt, og at forstå mulighederne for at øge brugen af det på en bæredygtig og økonomisk måde”, siger COO Søren Toft.

Derudover håber man på Esplanaden at den mere klimavenlige sejlads kan blive til en forretningsmodel i sig, og et område, hvor ikke mindst den danske gigant kan komme til at skille sig ud.

”Kan man forestille sig, at Mærsk på et tidspunkt tilbyder en normal skibsrute og en grøn skibsrute? Det kan man sagtens. Hver uge har vi seks afsejlinger mellem Asien og Europa, og der kunne fremover f.eks. være en grøn rute og fem normale. Så kan en kunde som Ikea vælge det ene eller andet, hvor der så selvfølgelig vil være en prisdifference - men på den måde kan vi produktdifferentiere os”, siger Søren Toft til Børsen.

Kunderne skal ville det
Udover at sænke til CO2-udslip arbejder Maersk også på at skære i sine udledninger af svovl, og begge dele medfører selvsagt ekstra udgifter. Maersk har ifølge Børsen selv regnet sig frem til, at omstillingen vil udløse en meromkostning til bunkerolie på ca. 13 mia. kr. om året alene for koncernen selv, og over 100 mia. for den samlede industri.

Den regning har man ikke tænkt sig at dække selv, og derfor er højere priser på containerfragt uundgåeligt, hvis industrien skal lykkes med at omstille sig, forklarer Toft.

”Vores industri kan ikke bære omkostningerne alene, for så kan industrien ikke længere eksistere. Vi skal have væltet omkostningerne over på kunderne, hvilket kan lyde hårdt og aggressivt, men det er stadig kun en brøkdel af de samlede omkostninger i vores supply chain”, forklarer han til Børsen og fortsætter: 

”Men jeg tror, at kunderne accepterer det, hvis de får en fornemmelse af, at andre står i samme situation.”

Generelt oplever man fra Maersks side en stigende efterspørgsel på grønne løsninger fra kunderne, og derfor har man også forhåbninger om, at den bæredygtige udvikling vil brede sig.

”Jeg håber, at det udmønter sig i noget konkret, men det skal også være fordi, kunderne ser en tiltrækningskraft i det. De skal beslutte, at de også bliver nødt til at bruge penge på det”, siger Søren Toft til Børsen, og understreger samtidig, at Maersk fortsætter uanset hvad:

”Jeg tror ikke, at det har nogen indflydelse på, hvor mange øl Heineken sælger i New York, hvis de har betalt 500 dollar mere for en container, der er blevet transporteret på en grøn rute. Men vi skal heller ikke bare sidde og vente på kunderne”, slutter han.

Biobrændstofforsøget bliver afviklet i samarbejde med seks medlemmer af den hollandske bæredygtighedsorganisation Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), bl.a. Heineken, Phillips, Shell og Unilever.

Læs også: Norden foretager den første testrejse på CO2-neutralt biobrændstof

I den forbindelse fremhæver Søren Toft nødvendigheden af partnerskaber af denne type, når det kommer til at udvikle og teste forskellige bæredygtige tilgange, ligesom han åbner døren for at andre aktører bidrager til indsatsen; ”rejsen er kun lige begyndt”, som han siger.

-AK

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024BSR

Sponseret

Measuring Biodiversity: Is e-DNA Part of Your Data Collection Kit?

11.09.2024CSR.dk

Emissionsfrie arbejdsmaskiner: Nyt værktøj hjælper kommuner med at dokumentere klimagevinster

11.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller får gennembrud på jordbaserede solcelleanlæg

10.09.2024Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

09.09.2024Denteks A/S

Sponseret

Klimaforandringer, Tekstilindustrien og Dit Hotel: Hvad Kan Vi Gøre?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg