Maersk klar til biobrændstoftest

Triple E-skibet Mette Mærsk sejler inden længe til Kina med 20 procent biobrændsel i tanken. Testen er det første led i Maersks strategi om at blive CO2-neutral i 2050. Regningen for de ekstra omkostninger lander hos kunderne, men det vil de acceptere, lyder det.

Et af triple E-fartøjet Mayview Mærsks søsterskibe, Mette Maersk, vil på en sejlads fra Holland til Kina have 20 procent biobrændsel i tanken. Testen er en del af Maersks omstilling til CO2-neutralitet i 2050. Foto: flickr/Kees Torn.

25.03.2019

CSR.dk

Det ved man udmærket hos verdens største containershippingvirksomhed, A.P. Møller-Mærsk, som i slutningen af sidste år annoncerede, at man vil være CO2-neutral i 2050. Derfor går man nu videre med at teste netop biobrændsel, når triple E-skibet Mette Mærsk inden længe sejler til Kina med 20 procent biobrændsel i tanken.

”Jeg håber, at det udmønter sig i noget konkret, men det skal også være fordi, kunderne ser en tiltrækningskraft i det. De skal beslutte, at de også bliver nødt til at bruge penge på det”, siger COO Søren Toft om forsøget. Foto: Maersk.

På de 25.000 sømil fra Rotterdam til Shanghai vil man i løbet af forsøget, som Maersk kalder verdens største af sin slags, spare 1.500 ton CO2 og 20 ton svovl. Derudover skal man høste læring til fremtiden.

”Biobrændstoffer er en af de tilgængelige løsninger, der kan implementeres på kort og mellemlangt sigt. Gennem dette forsøg sigter vi efter at lære mere om biobrændsler generelt, og at forstå mulighederne for at øge brugen af det på en bæredygtig og økonomisk måde”, siger COO Søren Toft.

Derudover håber man på Esplanaden at den mere klimavenlige sejlads kan blive til en forretningsmodel i sig, og et område, hvor ikke mindst den danske gigant kan komme til at skille sig ud.

”Kan man forestille sig, at Mærsk på et tidspunkt tilbyder en normal skibsrute og en grøn skibsrute? Det kan man sagtens. Hver uge har vi seks afsejlinger mellem Asien og Europa, og der kunne fremover f.eks. være en grøn rute og fem normale. Så kan en kunde som Ikea vælge det ene eller andet, hvor der så selvfølgelig vil være en prisdifference - men på den måde kan vi produktdifferentiere os”, siger Søren Toft til Børsen.

Kunderne skal ville det
Udover at sænke til CO2-udslip arbejder Maersk også på at skære i sine udledninger af svovl, og begge dele medfører selvsagt ekstra udgifter. Maersk har ifølge Børsen selv regnet sig frem til, at omstillingen vil udløse en meromkostning til bunkerolie på ca. 13 mia. kr. om året alene for koncernen selv, og over 100 mia. for den samlede industri.

Den regning har man ikke tænkt sig at dække selv, og derfor er højere priser på containerfragt uundgåeligt, hvis industrien skal lykkes med at omstille sig, forklarer Toft.

”Vores industri kan ikke bære omkostningerne alene, for så kan industrien ikke længere eksistere. Vi skal have væltet omkostningerne over på kunderne, hvilket kan lyde hårdt og aggressivt, men det er stadig kun en brøkdel af de samlede omkostninger i vores supply chain”, forklarer han til Børsen og fortsætter: 

”Men jeg tror, at kunderne accepterer det, hvis de får en fornemmelse af, at andre står i samme situation.”

Generelt oplever man fra Maersks side en stigende efterspørgsel på grønne løsninger fra kunderne, og derfor har man også forhåbninger om, at den bæredygtige udvikling vil brede sig.

”Jeg håber, at det udmønter sig i noget konkret, men det skal også være fordi, kunderne ser en tiltrækningskraft i det. De skal beslutte, at de også bliver nødt til at bruge penge på det”, siger Søren Toft til Børsen, og understreger samtidig, at Maersk fortsætter uanset hvad:

”Jeg tror ikke, at det har nogen indflydelse på, hvor mange øl Heineken sælger i New York, hvis de har betalt 500 dollar mere for en container, der er blevet transporteret på en grøn rute. Men vi skal heller ikke bare sidde og vente på kunderne”, slutter han.

Biobrændstofforsøget bliver afviklet i samarbejde med seks medlemmer af den hollandske bæredygtighedsorganisation Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), bl.a. Heineken, Phillips, Shell og Unilever.

Læs også: Norden foretager den første testrejse på CO2-neutralt biobrændstof

I den forbindelse fremhæver Søren Toft nødvendigheden af partnerskaber af denne type, når det kommer til at udvikle og teste forskellige bæredygtige tilgange, ligesom han åbner døren for at andre aktører bidrager til indsatsen; ”rejsen er kun lige begyndt”, som han siger.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby