Madspildsbekæmpelse på den store klinge

”Vi er ret populære i disse år. Men vi har også en god historie, som det kan være attraktivt at blive en del af.” Sådan beskriver Fødevarebanken status på deres rolle i bekæmpelsen af madspild, hvor de er den eneste udbyder af storskala-løsninger. Men der er plads til alle.

150 frivillige er årsagen til at Fødevarebanken kan udføre sit arbejde. De leverer dagligt næsten tre tons mad til omkring 150 modtagerorganisationer..

20.04.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Seks dage om ugen flytter Fødevarebanken næsten tre tons fødevarer ud til organisationer, som tilbereder måltider til socialt udsatte mennesker. Varerne kommer fra producenter, grossister og centrallagre i fødevarebranchen, og i et system med fuldstændig sporbarhed og garanti for fødevaresikkerhed pakker og leverer mere end 150 frivillige maden ud til mere end 150 organisationer i hele Danmark.

I 2016 fik Fødevarebanken 813 tons overskudsmad fra fødevareindustrien, en stigning på næsten 200 tons sammenlignet med 2015, som blev leveret videre til sociale organisationer. Det svarer til, at Fødevarebanken leverer mad svarende til ca. 6.500 måltider hver eneste dag.

Fødevarebanken har da også en særlig position inden for madspild i Danmark.

Karen-Inger Thorsen er leder af Fødevarebanken. .

”Vi er dem, der flytter i stor skala. Vi er bindeleddet mellem fødevarebranchen og de sociale organisationer. Vi er dem, der kan garantere fødevarebranchen, at der er styr på tingene, så de ikke pludselig får en dårlig sag på halsen, og at varerne ikke sendes ud til salg andre steder, og vi kan garantere organisationerne stabile leverancer af ordentlige produkter. På den måde er det mange ting, som gør os attraktive for virksomhederne,” forklarer Karen-Inger Thorsen, som er leder af Fødevarebanken.

Samarbejde om lidt mere end bundlinje
Der er efterhånden en del virksomheder, som har fået øje på Fødevarebanken. Den ene type samarbejdspartner er fødevaredonorerne, men man kan også byde ind uden madvarer.

”Man kan altid blive erhvervspartner hos Fødevarebanken. Så betaler man fra 2.500 kr om året og så har man støttet vores arbejde.  Dem har vi omkring 10 af. Men vi har også samarbejder med et kommunikationsbureau, som donerer tid til at udvikle kampagner for os, med IT-leverandører som stiller udstyr og support til rådighed for os, og med f.eks. en finansiel virksomhed, som eksponerer os overfor deres erhvervskunder og deres medarbejdere,” forklarer Trine Baadsgaard, som har ansvar for presse og kommunikation i Fødevarebanken.

Virksomhedernes interesse i at være med på Fødevarebankens hold, handler fra leverandørernes side både om, at de kan se det på deres bundlinje, fordi de ikke længere skal finansiere bortskaffelsen af madspild. Men der er mere i det end det.

”Det er jo en bundlinje, der giver mening. Ved at arbejde sammen med os, bliver virksomhederne en del af vores gode historie. Man kan være med til at sætte sit præg på samfundet og gøre noget for socialt udsatte. Det bliver gjort levende,” siger Karen-Inger Thorsen.

’For vores fødevaredonorer tæller det også, at de får en legitimitet i forhold til forbrugerne. De viser, at de har en seriøs partner på et for tiden ret konkurrencepræget område,” siger Trine Baadsgaard.

Konkurrenceelementet opstår, fordi det i dag næsten er obligatorisk for virksomheder i fødevarebranchen at være aktive inden for madspild. Men også fordi der hele tiden dukker nye, ofte lokale madspildsprojekter op i disse år.

Tid til tillid
I forhold til fødevaredonorerne laver Fødevarebanken også opsøgende indsats, bl.a. for at sikre variation og sikkerhed i leverancerne. Det tager dog tit lang tid fra første henvendelse til første leverance.

”Virksomhederne skal lære Fødevarebankens koncept og arbejdsmetoder at kende. Der skal opbygges tillid, især i forhold til fødevaresikkerhed og hvor produkterne ender. Og så skal det opleves som nemt. Virksomhederne ønsker sig en gnidningsløs, professionel løsning. Hvis det virker besværligt, er det lettere at lade være,” forklarer Karen-Inger Thorsen

Fødevarebanken har senest fået tildelt midler fra Promilleafgiftsfonden til netop at øge det opsøgende arbejde og udvikle målrettet kommunikation til virksomheder i fødevarebranchen.

Økonomisk bæredygtighed på programmet
Fødevarebanken er en forening. Det er ikke en virksomhed. De sælger ikke mad og de udbetaler kun løn til ganske få mennesker på hovedkontoret og de to driftslagre i henholdsvis København og Århus. Resten af driften klares af frivillige, det samme gælder bestyrelsesarbejdet.

Men det koster noget at have biler kørende rundt, lagerfaciliteter med køl og scanningsanlæg i funktion, og der skal også betales noget løn til de fastansatte og noget kaffe til de frivillige. Midlerne kommer i dag fra både private- og virksomhedsmedlemmer, fra fonde og offentlige midler og fra modtagerorganisationerne.

Frivillige pakker og leverer overskudsvarer til mere end 150 organisationer i Fødevarebankens navn. .

”Den måde, vi prøver at blive økonomisk bæredygtige, er bl.a. gennem vækst. Jo flere varer, vi kan sende igennem vores system, jo bedre. Vores modtagere betaler nemlig et logistikgebyr på 10.000 kr. Alle betaler det samme, uanset om de laver mad til 12 eller 500 om dagen. Så jo flere modtagere vi har, jo højere indtægter,” forklarer Karen-Inger Thorsen.

Fødevarebanken er både blevet kritiseret for opkrævningen af det gebyr, ligesom det jævnligt overvejes internt, om det er den rigtige model.

”Når vi bliver ved med at fastholde, at gebyret skal være er ens uanset hvad, så er det fordi, gebyrets størrelse ikke må hænge sammen med, hvor meget man får leveret. Så bliver der en forbindelse, som kan få os til at se ud som om, vi er fødevareleverandører, at vi sælger mad. Og det gør vi ikke,” understreger Karen-Inger Thorsen.

De store indtægtskilder
Fødevarebankens har fortsat brug for fondsmidler. Som de 23 millioner kroner Velux Fonden har givet til udviklingen af et solidt logistisk set-up på både Sjælland og i Jylland og organisationen i øvrigt mellem 2013 og 2017. I lidt mindre skala kan man se donationer fra en Kellogg’s-fond målrettet måltider til ensomme ældre eller 200.000 kr. til Lemvigh-Müller Fonden til udvikling af arbejdet med at hverve, fastholde, og uddanne frivillige. Plus midler fra diverse offentlige fonde og puljer.

Flest midler fra samme erhvervspartner, kommer fra detailkæden Netto, med hvem Fødevarebanken i 2016 indgik et større samarbejde. Der kommer varer fra deres centrallager. Men Fødevarebanken er også kommet på pantknapperne i Nettos flaskeautomater, og for hver flaske ”Netto-vand” der sælges, får foreningen et fast beløb. Samtidig kører parterne kampagner sammen, som profilerer Fødevarebanken, og der er udviklet en app i fælles navn.

Mange om buddet
En af de mest fremherskende tendenser inden for madspild er ifølge Fødevarebanken mængden af nye, lokale initiativer, som dukker op i disse år.

”Det er godt, at der er så mange, som gerne vil være med til at bekæmpe madspild. Og vi hjælper gerne, når nogen henvender sig, med at formidle kontakt mellem kantiner, supermarkeder og andre butikker og lokale foreninger. For vi er ikke der, hvor man afleverer resterne fra sin kantine. Vores plads er at levere en løsning i stor skala med garanti for fødevaresikkerhed og ubrudte kølekæder osv.,” siger Karen-Inger Thorsen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Sorø

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

11.11.2025

Tid

12:00

Sted

Fulbyvej 15, 4180 Sorø, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

JUC SERVICE ApS
Kursus
Strategisk implementering af CSRD

Dette kursus giver dig et væsentligt og opdateret overblik over EU's Corporate Sustainability Reporting-direktiv (CSRD), med et specifikt fokus på den seneste lovgivningsmæssige udvikling og det udviklende landskab for oplysning om bæredygtighed i EU.

Dato

12.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn