Madspild på klimadagsordenen

For Unilever er virksomhedens klimaaftryk en vigtig del af det generelle fokus på bæredygtighed. Og mindre madspild giver mindre CO2. På den baggrund bruger koncernen store mængder tid og ressourcer på at tænke kreativt og forebygge svindet, fortæller udviklingskok Frank Jakobsen.

Verdens madspild bidrager med millioner af ton CO2 til den globale opvarmning..

21.04.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Over de seneste år har Unilever, en af verdens største producenter af fødevarer og produkter til personlig pleje, udviklet sin Sustainable Living Plan. Det centrale element i planen er bæredygtighed på en lang række fronter, der samlet set udgør planen for, hvordan selskabet ”vil gennemføre vores vision om at øge vores virksomheds størrelse, samtidig med at vi kobler vores miljøpåvirkning fra vores vækst og øger vores positive sociale indflydelse.”

Udviklingskok og rådgiver hos Unilever Food Solutions Danmark, Frank Jakobsen, fremhæver klimaaspektet som et vigtigt parameter i selskabets indsats omkring madspild. Foto: UFS.

Når man som milliardvirksomhed i fødevareindustrien gerne vil reducere sit fodaftryk på miljøet – konkret er målet en reduktion på 50 procent inden 2020 – så er madspild et naturligt fokuspunkt, og derfor også noget man har arbejdet med længe, fortæller udviklingskok og rådgiver hos Unilever Food Solutions i Danmark, Frank Jakobsen.

”Generelt gør vi meget ud af at både vi selv og vores leverandører er 100 procent bæredygtige. Vi høster kun råvarer efter sæson, vi køber ind efter reel kapacitet hos producenterne og vi ser efter de mest klimavenlige løsninger. På madspildsområdet har vi et konkret værktøj, der kan implementeres let og gratis af alle interesserede, og som sætter tal på, hvor meget spild, man har og hvor det kommer fra. Og det er noget vi har stor succes med”, siger han.

Værktøjet er blandt andet i spil i Unilevers samarbejde med kantinekæden Cheval Blanc, der ifølge Frank Jakobsen har kastet en millionbesparelse af sig.

Buffetens psykologiske effekt
På samme måde har Unilever selv realiseret en stor besparelse, da man for nylig gennemførte et pilotprojekt i en stor kantine i København, hvor man gennem noget tid havde registreret et massivt spild, der for størstedelens vedkommende kom fra buffeten. Det fik man adresseret og i løbet af et år gav det en reduktion i svindet på 30 procent og en fortjeneste på 600.000 kr.

Buffeten er et sted, hvor man kan skabe nogle holdnings- og vaneændringer, der kan gøre en forskel. Less is more er et princip, man med fordel kan have i baghovedet

Frank Jakobsen

”Det viser meget godt værdien i at se på det psykologiske i en buffet; hvordan den er sat op, størrelsen på fade, tallerkner, serveringer etc. Her kan man skabe nogle holdnings- og vaneændringer, der kan gøre en forskel. Less is more er et princip, man med fordel kan have i baghovedet”, siger Frank Jakobsen.

På forbrugersiden samarbejder Unilever både med Selina Juul og fødevareBanken, ligesom man er blandt stifterne af Daka Refood, der indsamler og genanvender madaffald ved at bruge det til produktionen af biogas, og genbruger stegefedt og fritureolie som andengenerations biodiesel, hvilket er en grøn erstatning for fossile brændstoffer.

Udvikling, fermentering og insekter
Mindst lige så vigtigt er det, pointerer Frank Jakobsen, at forebygge spildet i produktionsfasen. Det handler om at udnytte råvarerne, være kreativ i sin forarbejdning, giv fagfolkene i køkkenerne de bedst mulige betingelser og tænke i konserveringsmetoder som eksempelvis fermentering og saltning.

Unilevers Klimasmart-kampagne omfatter bl.a. et diplom, som en kantine kan hænge op for at fremhæve sit fokus på de forskellige tiltag i strategien, herunder madspild. Illustration: UFS.

Netop de mange forskellige aspekter omkring begrænsning af madspild, der er aktuelle, er med til at gøre Frank Jakobsen positiv, når det kommer til fremtidsudsigterne på området. For som han selv siger, så er det afgørende for samfundet at indsatsen fortsætter, og at vi tænker på madspild i det store billede.

”Man kan jo altid ønske sig mere opbakning rent politisk, men grundlæggende synes jeg, at emnet fylder godt på dagsordenen i disse år. Vi ved at holdningsændringer kan skabe bæredygtighed og det arbejder vi med. Og så kan man altid udvikle på et område som fødevarer – tænke i alternative råvarer som fx insekter, der er både sunde og klimavenlige; vi kan forske i alternativer til kød, som vi jo burde spise mindre af, og vi kan gøre mere ud at source lokalt for at spare transport. Så der er nok at tage fat i”, slutter Frank Jakobsen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom