Lokal tevirksomhed har udviklet sig til et grønt eventyr

For bare fire år siden havde virksomheden Chaya aldrig beskæftiget sig med bæredygtighed. I dag har de både en grøn certificering og arbejder strategisk med emner som emballage, transport og madspild. "Chaya er bestemt ikke i mål endnu, men er i en konstant grøn bevægelse,” fortæller virksomhedens forretningsudvikler.

23.03.2022

CSR.dk

Tevirksomheden Chaya, der har eksisteret i mere end 40 år, begyndte i 2018 deres bæredygtighedsrejse.

Virksomheden sælger te til både private og virksomheder foruden salg af delikatesser. Virksomheden forpagter desuden Dronnings Louises Tehus i Bernstorffsparken og driver caféen på Ordrupgaard.

Med hjælp fra en professionel rådgiver igennem Gate21, som er et non-profit partnerskab mellem regioner, kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner, der arbejder sammen or at skabe grøn omstilling, tog virksomheden sine første spadestik til en grønnere fremtid. De første tiltag bestod blandt andet i at optimere deres menukort, udskifte alt til LED-lys og indføre flere økologiske råvarer - tiltag der hjalp dem til at opnå turismens internationale miljømærke ’Green Key’.

Læs også: En tredjedel af alle fødevarer på verdensplan går tabt på vejen fra jord til bord

Af lidt tungere emner har virksomheden arbejdet intenst med emballage og transport. På emballagesiden har det betydet en udfasning af plastik til fordel for bionedbrydelige produkter som for eksempel poser lavet af majs. Transporten er svær at undgå, når man importerer te fra Østen, så der har virksomheden valgt at fokusere på delikatesse-området, som nu bliver købt mere lokalt eller er rykket tættere på.

Som en del af deres udviklingsstrategi, sætter de hvert år én ny tung post på dagsordenen.

Lærke Riedel Langvad, der er forretningsudvikler i Chaya, råder andre virksomheder, der ønsker at udvikle deres virksomhed i en grønnere retning til at sætte sig et mål, om at opnå certifikater, der presser en med bagkant og deadline.

“Så er man tvunget til at få gjort noget ved det. Og så vil mit sidste råd være at blive medlem af bæredygtige netværksgrupper. Vi har for eksempel været en del af Gro Consult, hvor vi inspirerede hinanden til, hvordan vi arbejdede videre. Chaya er bestemt ikke i mål endnu, men er i en konstant grøn bevægelse,” afslutter hun.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby