Lastbiler med solceller – er det fremtiden?

En ny undersøgelse har gransket i potentialet for solceller monteret på lastbiler. Forsøgskaninerne har imidlertid blandede oplevelser med tiltaget, som fungerer bedst på særtransportlastbiler.

Undersøgelsen fra innovationscenteret ILT viser, at solceller fungerer bedst på særtransportlastbiler - og ikke på "almindelige" eksportbiler som denne. Foto: ILT..

27.09.2016

CSR.dk

’Solceller i transportbranchen’. Det er navnet på en netop afsluttet undersøgelse, som sætter potentialet for solcellepaneler monteret på lastbiler under lup. Og nu er resultaterne kommet, skriver Ingeniøren på sin hjemmeside.

Undersøgelsen er iværksat af innovationscenteret ILT - Innovation Center for Logitics & Transport - som hører under Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD). I alt har fire lastbiler haft solcellepaneler på førerhuset: to lastbiler beregnet til særtransport og to såkaldte eksporttrækkere, som er beregnet til langdistancekørsel med varierende gods.

Læs også: Fornuftige forventninger til fremtidens grønne lastbiler

Forsøget havde to overordnede formål: 1) at finde ud af, om solceller kan blive en økonomisk rentabel løsning for transportvirksomhederne, og 2) om solcellerne kan sikre en bedre trivsel blandt vognmændene. Konklusionen lyder, at resultatet afhænger af lastbiltypen.

Hvorfor solceller på lastbiler?

Årsagen, til at ILT iværksatte den omtalte undersøgelse, er, at mange lastbiler ofte står i tomgang. Chaufførerne har behov for strøm i den trillende dagligstue, som inkluderer computer, køleskab og tv, og derfor må de lade dieselmotoren køre i tomgang for at holde batterierne med strøm.

Den løsning er dog både miljøskadelig og dyr rent økonomisk. Når motoren er i gang, bruger den meget diesel og medfører stor slitage på batterierne, da de ofte aflades. Desuden genererer motoren meget støj. Dette er problemer, som solcellerne kan afhjælpe.

Fordele og ulemper
For særtransportlastbiler er solcelleløsningen en succes, oplyser Ingeniøren. Det skyldes, at bilerne holder forholdsvist meget stille, og at de har et plant værktøjsskab i forlængelse af førerhuset, hvor solcellerne kan monteres.

”En af chaufførerne, der lige har fået solceller på, holder oppe i Sverige på en mølleplads. Han siger, at han har køleskab, tv og andre strømforbrugende ting til at køre, og at han normalt ville have brug for at køre i tomgang i minimum én time alene for køleskabet. Det behøver han ikke længere, for nu klarer solcellen det hele”, siger Ditte Nørager, kommunikationsassistent hos transportfirmaet Frank Nørager & Co, der har deltaget i forsøget og efterfølgende har monteret solceller på over 20 lastbiler.

For ”almindelige” eksportlastbiler er sagen dog en anden. Disse stopper ikke nær så meget, som særtransportbiler gør, og solcelleløsningen bliver simpelthen for dyr.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

”Solceller på eksportlastbiler er nice to have, men det er ikke need to have. Sagt med andre ord; vi kan løse problemet med den manglende strøm på en billigere måde med en anden type batteri. Projektet var interessant, men det stod ikke mål med omkostningerne”, siger teknisk chef Jesper Møller fra transportvirksomheden Contino, som også deltog i forsøget.

En anden ulempe for de ”almindelige” lastbiler er desuden, at bilernes godstrailere kommer umiddelbart i forlængelse af førerrummet og derfor ikke besidder en plan overflade, hvor solcellerne kan monteres. Bøjelige solceller kan være en løsning, men det mest optimale er fabriksmonterede solceller, lyder det fra Jesper Møller.

Fremtiden med en grønnere transportbranche
For forskningscenteret ILT udgør eksperimentet det første vigtige skridt i retning mod en grønnere dansk transportbranche.

”Projektet var ligesom det første indledende forsøg, som vi nu vil gå videre med og teste andre løsninger på. Vores målsætning er at udvikle nogle systemer, der også passer til andre typer af køretøjer som eksporttrækkere”, fortæller Poul Bruun, som er innovationschef hos ILT.

Læs også: Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

Hos forskningscenteret er håbet, at solceller på lastbiler vinder indpas, og at de første eldrevne lastbiler bliver introduceret på markedet inden for fem til ti år.

- KLZ

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

13.01.2025CSR.dk

Forhandlinger om stor klimaaftale er brudt sammen

13.01.2025Cemasys.com

Sponseret

Carbon Accounting Standards and Global Frameworks

10.01.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

09.01.2025CSR.dk

Ny lov skal reducere Danmarks forbrug af emballage

09.01.2025CSR.dk

En status på klimaet ovenpå et hektisk 2024

08.01.2025CSR.dk

Nye millioner til mere bæredygtighed i byggeriet med teknologi

08.01.2025CSR.dk

Første offentlige ladestander til lastbil ser dagens lys

08.01.2025CSR.dk

Klimaforsker: 1,5-gradsmålet er med sikkerhed overtrådt

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

CABI
Webinar
Webinarrække | 3:3 Styrk trivselsarbejdet med fokus på roller og ansvarsfordeling

Dette webinar er det tredje af tre. Her får du viden om, hvordan trivsel og fravær hænger sammen og præsentation af roller og ansvar i trivselsarbejdet.

Dato

16.01.2025

Tid

08:15

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
TNFD Webinar: Developing a Nature Transition Plan

Join us for the 7th webinar in the Nordic TNFD Consultation Group where we will explore how to put together a robust nature transition plan. The webinar will revolve around TNFD’s recent Discussion paper on nature transition plans.

Dato

16.01.2025

Tid

13:00

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

20.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 20th January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

20.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom