Klimamærket ventes klar i 2025

Ifølge De Samvirkende Købmænds (DSK) fødevarechef kan forbrugere forvente at se et klimamærke på deres dagligvarer om et års tid.

Ifølge en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har 72 procent tænkt sig at gøre brug af klimamærket. Foto: 123rf.com.

02.08.2024

CSR.dk

Til næste sensommer vil man højst sandsynligt kunne finde fødevarer i sit lokale supermarked, som har klimamærket påklistret. 

Det fortæller DSK’s fødevarechef Anne-Marie Jensen Kerstens, til Dagligvarehandlen.dk.

Det betyder, at Danmark vil være et af de første lande, der har et statskontrolleret klimamærke – grundlæggende skal det hjælpe forbrugerne med at vælge fødevarer med et lavere klimaaftryk, når de køber ind. Samtidig skal klimamærket fremme en fødevareproduktion, der får en lavere klimabelastning.

Læs også: Viden om CO2-belastning påvirker, hvad der ender i indkøbskurven

Anne-Marie Jensen Kerstens sidder med i den følgegruppe, der arbejder på at få mærket til både at have relevans i praksis hos store såvel som små virksomheder i Danmark.

Her arbejder de på at finde en metode for, hvordan man beregner en fødevares klimaaftryk.

”Den metode har Aarhus Universitet udarbejdet, og den har været i høring. Den er faktisk færdig. Nu ser konsulenter på den en sidste gang for at se på, hvordan den vil fungere. Det er dyrt at beregne klimaaftrykket, så det er samtidig vigtigt, at metoden kan anvendes i praksis, uden at det bliver dyrere end nødvendigt,” siger hun til Dagligvarehandlen.dk.

Når den metode er på plads skal der laves en database, som alle kan bruge, når de skal mærke deres produkter. 

Ifølge Anne-Marie Jensen Kerstens er det planen, at databasen skal omfatte 2.000 fødevarer, hvilket betyder, at man selv kan som forbruger kan gå ind og se, hvilket aftryk et givent produkt har.

Læs også: Debat om klimamærke splitter arbejdsgruppe i to

”Formålet med mærket er at hjælpe forbrugerne til at foretage et oplyst valg med hensyn til klimaet og at sende produktudviklingen i en lidt grønnere retning,” siger hun til Dagligvarehandlen.dk.

Ifølge en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har 72 procent af de adspurgte nemlig tænkt sig at bruge klimamærket aktivt.

– HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle