Københavns Kommune rejser millionkrav mod Nemlig.com-ejer

Ifølge en rapport fra Københavns Kommune mangler Intervare, der står bag Nemlig.com, at udbetale et millionstort beløb til sine chauffører – og det kræver kommunen nu, at de skal betale.

Ifølge Københavns Kommune mangler Nemlig.coms moderselskab, Intervare, at betale 4,2 millioner i alt til 72 chauførrer. Arkivfoto. .

26.05.2022

CSR.dk

Københavns Kommune har ifølge Altinget rejst krav mod Intervare, der står bag onlinesupermarkedet Nemlig.com, om at udbetale 4,2 millioner kroner mere i løn til chauffører.

Altinget har kigget i en rapport fra Københavns Kommunes CSR-enhed. Og her fremgår det, at kommunen i løbet af 2021 har rejst krav mod leverandører for kommunen om, at de mangler at udbetale i alt 4,7 millioner kroner.

Kommunen har skrevet en klausul ind i sine kontrakter, at leverandøren skal dokumentere, at alle ansatte får løn og arbejdsvilkår, der svarer til en repræsentativ overenskomst for samme type arbejde.

Her skal leverandøren dokumentere, at det er sket, uanset om det er hovedleverandøren selv eller en underleverandør, der har ansat de pågældende. I tilfældet med Intervare mener Københavns Kommune ikke, at kommunen har modtaget den krævede dokumentation for, at det er tilfældet.

Læs også: Nemlig.com har ansvaret for chaufførerne, selvom de ikke er direkte ansat i virksomheden, viser en vurdering fra Arbejdstilsynet

Kommunen har løbende tilbageholdt betalinger til Intervare for lidt over tre millioner kroner, som man nægter at udbetale, før der er sket betaling af chaufførerne. Intervare oplyser til Ritzau, at virksomheden ikke er enig med Københavns Kommunes udlægning. Men man har endnu ikke besluttet, hvordan man vil forholde sig til kravet.

”Vi er i løbende dialog med Københavns Kommune om at få afsluttet sagen”, skriver Intervares kommercielle direktør, Mikkel Pilemand, i en skriftlig kommentar.

Kravet mod Intervare handler ifølge Altinget om underbetaling af 72 chauffører.

”Vi har sikret ordentlig betaling”
Nemlig.com var tidligere leverandør for kommunen, hvor selskabet stod for at levere varer til kommunens ældre og syge borgere.

Parterne blev dog uenige om de ansattes arbejdsforhold og betaling. I slutningen af januar i år besluttede et flertal i Københavns Borgerrepræsentation at ophæve kontrakten mellem Københavns Kommune og Intervare.

Intervare har tidligere fremført, at kommunens håndtering har været politisk motiveret. Og igen tirsdag giver selskabet udtryk for, at man ikke mener, at kommunen giver selskabet en retfærdig behandling.

Læs også: Dårlige arbejdsforhold blandt Nemlig.coms chauffører rækker langt tilbage

”Intervare har leveret dagligvarer til kommunens visiterede borgere i over 20 år. I alle de år har vi sikret en ordentlig betaling til de transportvirksomheder, vi har samarbejdet med”, skriver Mikkel Pillemand i sit skriftlige svar.

”I seneste kontrolperiode har en ejer typisk haft et overskud til sig selv på 50.000 kroner om måneden for en 45 timers arbejdsuge. Vi kan derfor ikke genkende billedet af generel underbetaling”, fortsætter han.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

24.10.2025CSR.dk

Kommune fejrer og giver diplomer for at tage socialt ansvar

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Workshop
København - ESG Inspirationsdage: Hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

København

Etisk Handel Danmark
Seminar
Danmarks aftryk 2035

– skov, klima og mennesker i værdikæderne

Dato

05.11.2025

Tid

09:30

Sted

Dansk Industri

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia