Københavns Kommune rejser millionkrav mod Nemlig.com-ejer

Ifølge en rapport fra Københavns Kommune mangler Intervare, der står bag Nemlig.com, at udbetale et millionstort beløb til sine chauffører – og det kræver kommunen nu, at de skal betale.

Ifølge Københavns Kommune mangler Nemlig.coms moderselskab, Intervare, at betale 4,2 millioner i alt til 72 chauførrer. Arkivfoto. .

26.05.2022

CSR.dk

Københavns Kommune har ifølge Altinget rejst krav mod Intervare, der står bag onlinesupermarkedet Nemlig.com, om at udbetale 4,2 millioner kroner mere i løn til chauffører.

Altinget har kigget i en rapport fra Københavns Kommunes CSR-enhed. Og her fremgår det, at kommunen i løbet af 2021 har rejst krav mod leverandører for kommunen om, at de mangler at udbetale i alt 4,7 millioner kroner.

Kommunen har skrevet en klausul ind i sine kontrakter, at leverandøren skal dokumentere, at alle ansatte får løn og arbejdsvilkår, der svarer til en repræsentativ overenskomst for samme type arbejde.

Her skal leverandøren dokumentere, at det er sket, uanset om det er hovedleverandøren selv eller en underleverandør, der har ansat de pågældende. I tilfældet med Intervare mener Københavns Kommune ikke, at kommunen har modtaget den krævede dokumentation for, at det er tilfældet.

Læs også: Nemlig.com har ansvaret for chaufførerne, selvom de ikke er direkte ansat i virksomheden, viser en vurdering fra Arbejdstilsynet

Kommunen har løbende tilbageholdt betalinger til Intervare for lidt over tre millioner kroner, som man nægter at udbetale, før der er sket betaling af chaufførerne. Intervare oplyser til Ritzau, at virksomheden ikke er enig med Københavns Kommunes udlægning. Men man har endnu ikke besluttet, hvordan man vil forholde sig til kravet.

”Vi er i løbende dialog med Københavns Kommune om at få afsluttet sagen”, skriver Intervares kommercielle direktør, Mikkel Pilemand, i en skriftlig kommentar.

Kravet mod Intervare handler ifølge Altinget om underbetaling af 72 chauffører.

”Vi har sikret ordentlig betaling”
Nemlig.com var tidligere leverandør for kommunen, hvor selskabet stod for at levere varer til kommunens ældre og syge borgere.

Parterne blev dog uenige om de ansattes arbejdsforhold og betaling. I slutningen af januar i år besluttede et flertal i Københavns Borgerrepræsentation at ophæve kontrakten mellem Københavns Kommune og Intervare.

Intervare har tidligere fremført, at kommunens håndtering har været politisk motiveret. Og igen tirsdag giver selskabet udtryk for, at man ikke mener, at kommunen giver selskabet en retfærdig behandling.

Læs også: Dårlige arbejdsforhold blandt Nemlig.coms chauffører rækker langt tilbage

”Intervare har leveret dagligvarer til kommunens visiterede borgere i over 20 år. I alle de år har vi sikret en ordentlig betaling til de transportvirksomheder, vi har samarbejdet med”, skriver Mikkel Pillemand i sit skriftlige svar.

”I seneste kontrolperiode har en ejer typisk haft et overskud til sig selv på 50.000 kroner om måneden for en 45 timers arbejdsuge. Vi kan derfor ikke genkende billedet af generel underbetaling”, fortsætter han.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København