Københavns Kommune gik forrest – og nu kan du finde de forbrugsartikler i SKI-kataloget, der opfylder kravene fra POGI

Københavns Kommune og Abena indgik i efteråret 2016 et samarbejde om at synliggøre de forbrugsartikler på aftale 50.20, der opfylder kravene fra Partnerskab om Offentlige Grønne Indkøb (POGI). Det kommer nu alle de tilsluttede brugere til gavn.

29.09.2017

CSR.dk

Af Statens og Kommunernes Indkøbsservice, SKI

Bragt på vegne af Forum for Bæredygtige Indkøb

Københavns Kommune har længe haft stor fokus på grønne indkøb, og det fylder stadig mere i kommunen, der også er medlem af POGI.

”Det betyder meget for os, at de produkter, vi køber, er i orden, og vi har forpligtet os til at leve op til POGI-krav i vores indkøb. Derfor har vi et stigende fokus på, at der er et grønt sortiment på kommende aftaler, samt at vi i vores kontraktstyring følger op på, om vores brugere køber de produkter, der lever op til kravene i POGI”, siger Mie Jensen, contract manager i Københavns Kommune.


Det grønne indkøbsbehov er dækket på aftalen

I september 2016 tiltrådte Københavns Kommune SKI’s kommunalt forpligtende aftale 50.20 Forbrugsartikler​​, hvor Abena er eneleverandør. Efter kort tid stod det klart, at brugerne i kommunen ikke udelukkende købte de forbrugsartikler på aftalen, der lever op til POGI kravene. Derfor indgik Københavns kommune i samarbejde med Abena om at sikre, at der var alternativer i alle produktgrupper, der levede op til POGI-kravene.

”Sammen med vores miljøkonsulent tog vi et møde med Abena, og de var positive over for at indgå et samarbejde med os. Vi startede derfor med at kortlægge, hvad vi rent faktisk købte, og hvilke produkter på aftalen vi kunne konvertere til, fordi de levede op til POGI’s krav. Det viste sig, at der var ca. 100 produkter tilbage, som vi købte i kommunen og ikke kunne konvertere uden videre. Her skulle vi lave separate handlingsplaner,” fortæller contract manager Eva Dinesen, der stod for implementeringen af aftalen.

Handlingsplanerne omfatter blandt andet udskiftning af sæbedoseringsanlæg, så de er kompatible med de forbrugsartikler på aftalen, der lever op til POGI’s krav. Den proces er stadig i gang, og Abenas konsulenter hjælper København Kommunes brugere med udskiftningerne og med at konvertere til forbrugsartikler, der lever op til POGI-målene.

"Abena vil gerne bidrage til at mindske miljøbelastningen og arbejder kontinuerligt med miljømærkning og miljøoptimering af vores produkter. Vi ser derfor POGI’s indkøbsmål som et rigtig godt supplement til de officielle miljømærker, og det viser, at der også kan indkøbes med en miljøvenlig profil, selvom produkterne ikke har et officielt miljømærke," siger Jane Lautrup Asmussen, udbudschef i Abena.

Mie Jensen kvitterer for samarbejdet: ”Vi er glade for, at Abena ville indgå i et samarbejde med os, og at vi har fået den samme leverandør til alle vores forbrugsartikler. Nu kan vi både leve op til forpligtelsen på SKI’s aftale og til POGI."

POGI på SKI-aftaler

50.20 Forbrugsartikler er den første SKI-aftale, hvor de produkter, der lever op til POGI’s indkøbsmål, er blevet markeret med POGI’s logo i SKI-kataloget. Det gør det muligt at filtrere og søge efter produkter, der lever op til POGI-målene og hente dem ind i egne kataloger.

Når du fremover foretager søgning i SKI-kataloget, vil POGI-logoet således nu være synligt, og kan vælges på lige fod med andre produktegenskaber.

”SKI indgik i 2013 en samarbejdsaftale med POGI, og på mange af de forpligtende rammeaftaler er POGI’s indkøbsmål omfattet af kravsspecifikationen. Det betyder, at vi på disse aftaler har stillet krav til produkter og ydelser, hvor det er relevant. Hvis der ikke er opbakning blandt vores kunder til, at et specifikt miljøkrav skal gælde hele i sortimentet på en aftale – oftest på baggrund af en prisstigning – indarbejder SKI typisk kravet på udvalgte varelinjer. Aftalen tilbyder på den måde både varelinjer, der lever op til det grønne krav, og varelinjer, der ikke gør,” siger Katrine Pape Huldahl, udbudsjurist og CSR-ansvarlig i SKI og tilføjer:

​”På kommende aftaler vil SKI have fokus på at få POGI-mærket produkterne i SKI-kataloget. Det bidrager til at synliggøre, hvilke produktlinjer der er grønne – og kan være kundernes rettesnor, når de ønsker at købe grønt.”​​​

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby