Jysk rederi fik bygget skib af nordkoreanske tvangsarbejdere

Ifølge en rapport fra det polske arbejdstilsyn har det danske rederi Esvagt fået bygget et skrog af nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen. En afsløring, der kommer bag på firmaets adm. direktør.

Ifølge forskellige estimater arbejder over 60.000 nordkoreanere under slavelignende forhold i udlandet. Foto: Esvagt..

06.02.2018

CSR.dk

Tilbage i 2016 fik det esbjergensiske rederi Esvagt leveret et fartøj, hvis skrog blandt andet blev bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen.

Sådan lyder vurderingen i en ny rapport fra det polske arbejdstilsyn, som Berlingske har fået adgang til via mediet Vice i Tyskland.

Og det er en oplysning, der forbløffer Kristian Ole Jakobsen, der er adm. direktør i Esvagt:

”Det er fuldstændigt forbløffende oplysninger for os. Og jeg må bare understrege, at vi på ingen måde har haft mistanke om det. Hvis vi havde haft nogen mistanke om sådanne forhold, ville vi straks have krævet nybygningsprojektet standset og forholdene ændret. Jeg er meget forbløffet over, at det kan ske i et land som Polen, som er et europæisk land. Vi har selv i perioder haft folk til at inspicere byggeriet af skroget i Polen, og de har heller ikke bemærket noget i den retning," siger han i Jydske Vestkysten.

Læs også: Dansk rederi mistænkes for forskelsbehandling

Fuldstændig uacceptabelt
De nye oplysninger kommer i forlængelse af afsløringer fra DR og Information om, at nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen var involveret i byggeriet af inspektionsfartøjet ”Lauge Koch”, som i 2013 blev bestilt af Forsvaret.

I en rapport fra arbejdstilsynet i Polen, der stammer fra februar 2016, konstaterer tilsynet, at 19 nordkoreanere har arbejdet på byggeriet af skroget til Esvagt.

Kristian Ole Jakobsen har forklaret til Berlingske, at Esvagt første gang bliver opmærksom på sagen, da avisen tager kontakt i december 2017:

”Efterfølgende har vi gennemgået vores retningslinjer for at se, hvor vi kunne stramme op. Endelig har vi kontaktet værfterne Havyard og Nauta i henholdsvis Norge og Polen og sagt, at det naturligvis er fuldstændig uacceptabelt”, siger han til Berlingske.

Han oplyser desuden, at Esvagt som følge af sagen er i færd med at gennemgå rederiets såkaldte "Code og Conduct", som gennemgår rederiets etiske retningslinjer i forhold til en række forhold, ligesom Esvagt-direktøren lægger op til en række andre handlinger, som skal forhindre lignende sager, bl.a en  whistleblower-ordning.

"Vi besluttede allerede i sommer at etablere et whistleblower-system, som vi er i færd med at få godkendt, men denne sag har fået os til at sætte fart på processen, så man fra vores hjemmeside kan foretage indberetninger," forklarer Kristian Ole Jakobsen i Jydske Vestkysten.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Grøn energi: Nye ressourcer i Videncenter om oprindelige folks rettigheder

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle