Jysk rederi fik bygget skib af nordkoreanske tvangsarbejdere

Ifølge en rapport fra det polske arbejdstilsyn har det danske rederi Esvagt fået bygget et skrog af nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen. En afsløring, der kommer bag på firmaets adm. direktør.

Ifølge forskellige estimater arbejder over 60.000 nordkoreanere under slavelignende forhold i udlandet. Foto: Esvagt..

06.02.2018

CSR.dk

Tilbage i 2016 fik det esbjergensiske rederi Esvagt leveret et fartøj, hvis skrog blandt andet blev bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen.

Sådan lyder vurderingen i en ny rapport fra det polske arbejdstilsyn, som Berlingske har fået adgang til via mediet Vice i Tyskland.

Og det er en oplysning, der forbløffer Kristian Ole Jakobsen, der er adm. direktør i Esvagt:

”Det er fuldstændigt forbløffende oplysninger for os. Og jeg må bare understrege, at vi på ingen måde har haft mistanke om det. Hvis vi havde haft nogen mistanke om sådanne forhold, ville vi straks have krævet nybygningsprojektet standset og forholdene ændret. Jeg er meget forbløffet over, at det kan ske i et land som Polen, som er et europæisk land. Vi har selv i perioder haft folk til at inspicere byggeriet af skroget i Polen, og de har heller ikke bemærket noget i den retning," siger han i Jydske Vestkysten.

Læs også: Dansk rederi mistænkes for forskelsbehandling

Fuldstændig uacceptabelt
De nye oplysninger kommer i forlængelse af afsløringer fra DR og Information om, at nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen var involveret i byggeriet af inspektionsfartøjet ”Lauge Koch”, som i 2013 blev bestilt af Forsvaret.

I en rapport fra arbejdstilsynet i Polen, der stammer fra februar 2016, konstaterer tilsynet, at 19 nordkoreanere har arbejdet på byggeriet af skroget til Esvagt.

Kristian Ole Jakobsen har forklaret til Berlingske, at Esvagt første gang bliver opmærksom på sagen, da avisen tager kontakt i december 2017:

”Efterfølgende har vi gennemgået vores retningslinjer for at se, hvor vi kunne stramme op. Endelig har vi kontaktet værfterne Havyard og Nauta i henholdsvis Norge og Polen og sagt, at det naturligvis er fuldstændig uacceptabelt”, siger han til Berlingske.

Han oplyser desuden, at Esvagt som følge af sagen er i færd med at gennemgå rederiets såkaldte "Code og Conduct", som gennemgår rederiets etiske retningslinjer i forhold til en række forhold, ligesom Esvagt-direktøren lægger op til en række andre handlinger, som skal forhindre lignende sager, bl.a en  whistleblower-ordning.

"Vi besluttede allerede i sommer at etablere et whistleblower-system, som vi er i færd med at få godkendt, men denne sag har fået os til at sætte fart på processen, så man fra vores hjemmeside kan foretage indberetninger," forklarer Kristian Ole Jakobsen i Jydske Vestkysten.

- EL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.04.2025CSR.dk

Flere whistleblower-alarmer: Krise i dansk erhvervsliv?

24.04.2025BSR

Sponseret

Earth Day: Centering Health Equity in Climate Action

24.04.2025Red Barnet

Sponseret

Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen

10.04.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Partnerskaber med Læger uden Grænser kan styrke den globale sundhed

08.04.2025CSR.dk

Kampagne vil gøre op med giftig alkoholkultur

08.04.2025Lübech Living ApS

Sponseret

De bedste 15.000 kr. Lübech Living har brugt

04.04.2025CSR.dk

Naturfrisk Group kan se at Cola-boykot rammer B2B-markedet senere: Restauranter og caféer ser mod alternativer

28.03.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Hjælp til familier, der har børn med livstruende sygdomme

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle