IT-ansvarlige presses til at udskifte mobilenheder

Forretningskrav i konstant udvikling tvinger virksomhederne til at udskifte mobilenheder, længe før de er udtjente, viser undersøgelse.

02.11.2020

CSR.dk

Europæiske virksomheder kæmper med at implementere mere bæredygtige strategier for mobile enheder, da pludseligt opståede krav presser mere end halvdelen af virksomhederne til at skifte deres mobile enheder ud, før de er mere end to år gamle.

Det viser en ny undersøgelse udført af Opinion Matters på vegne af Panasonic. I rapporten From Renew to Reuse: The Mobile Computing Sustainability Challenge er 772 it-ansvarlige blevet adspurgt om vigtigheden af bæredygtig og miljø-venlige tiltag i forbindelse med indkøb, daglig drift og afskaffelse af mobile enheder. Selvom der var et stort ønske om at bruge deres mobile enheder på en mere bæredygtig og ansvarlig måde, var presset på virksomhederne ofte for stort til at foretage store bæredygtige beslutninger.

Nøglefund i Europa
Under halvdelen af de adspurgte fortæller, at de evaluerer deres enheder ud fra en bæredygtig vurdering inden køb. Ud over almindelig vedligeholdelse gør 57 % af virksomhederne intet aktivt for at forlænge enhedernes levetid, såsom at træne personalet i, hvordan enhederne skal behandles.

Derudover genanvender godt 54 procent enhederne til brug i virksomheden igen, efter at de har været igennem den første brugsperiode hos en bruger. Ligeså indrømmer en fjerdedel af virksomhederne (26%), at deres virksomheder blot har smidt enheder ud sammen med affaldet og har dermed skabt unødvendig e-waste. Knap halvdelen fortæller dog også, at de har været eller er del af en retur-aftale af brugte enheder, og 67% fortæller, at de har solgt enhederne på brugtmarkedet. I Sverige lyder det tal på 82 procent.

Barrierer for bæredygtig praksis
De største barrierer for mere bæredygtig praksis er de evigt foranderlige forretningskrav, som i øjeblikket tvinger virksomheder til at ændre enheder hvert 1-2 år (50% af de adspurgte) eller hvert 3-4 år (46 %). Omvendt er ønsket at gøre mere: 58 procent af de adspurgte fortæller, at de glædeligt ville genbruge og genindføre mobile enheder, hvis de var lette at rekonfigurere af slutbrugerne. Det tal lyder på 82 procent i Sverige.

”Selvom der er et klart ønske om at gøre mere, så er it-ansvarlige begrænsede i deres muligheder af de evigt foranderlige forretningskrav. De ønsker ellers en mere holistisk tilgang til deres mobile indkøbs- og brugsstrategi,” siger Stefan Lindau, nordisk manager for Panasonic Toughbook.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby