International CSR-standard i svær konkurrence med etablerede standarder

Efter et par år på markedet er kendskabet til den internationale CSR-standard, ISO 26000, højt blandt virksomheder i Norden, men den har det svært i konkurrencen med andre mere etablerede standarder. Det viser en ny pilotundersøgelse fra Dansk Standard.

Den internationale CSR-standard ISO 26000 taber konkurrencen til etablerede standarder, trods virksomheders kendskab til ISO 26000. .

07.01.2014

CSR.dk

Anne Hasløv Stæhr, adm. direktør i Dansk Standard, arbejder for en certificeringsmulighed for ISO 26000. Foto: Dansk Standard.

Den internationale CSR-standard ISO 26000 taber konkurrencen til de mere etablerede standarder, som den danske parallel DS49001.

I en ny undersøgelse, foretaget af Dansk Standard for Nordisk Ministerråd, fremgår det, at man i virksomhederne er fuldt ud opmærksomme på, at CSR-standarden eksisterer.

Hele 91 procent af de adspurgte svarer, at de kender ISO 26000. Men langt de fleste - 80 procent - tilkendegiver, at de hovedsageligt benytter principperne til inspiration i arbejdet med CSR.

Læs også: Fagfolk skriver: Brug standarder- de skaber værdi i forhold til CSR

En væsentlig forklaring er ifølge virksomhederne, at det opleves som en svaghed, at det ikke er muligt at opnå en certificering, som kan bruges i markedsføringen.

”Det er fuldt forståeligt, at virksomhederne gerne vil have den blåstempling af deres CSR-arbejde, som en certificering giver. Det er også baggrunden for, at vi i Danmark har en parallel standard, DS 49001, der rummer mulighed for certificering. Den mulighed bør også gælde for den internationale CSR standard, og det arbejder vi fra dansk side på at påvirke i den Internationale Standardiseringsorganisation (ISO)”, siger Anne Hasløv Stæhr, adm. direktør i Dansk Standard.

De virksomheder, der anvender CSR-standarden, gør det ifølge undersøgelsen, fordi de gerne vil sikre, at alle væsentlige CSR-aspekter med relevans for virksomheden bliver taget i betragtning.

Læs også: CSR-skub til små og mellemstore virksomheder

Fordelene ved ISO 26000 er blandt andet, at standarden kan tilpasses virksomheden og tilbyder en mulighed for et strategisk afsæt for CSR-arbejdet. På den måde opleves standarden som et fleksibelt værktøj.

”Nogle bruger standarden i forhold til at få gennemført en væsentlighedsanalyse eller til at identificere og prioritere interessenter. Andre bruger den som rettesnor for strategiudvikling, målsætning og handlingsplaner”, fortæller Anne Hasløv Stæhr.

Af undersøgelsen fremgår det også, at virksomhederne har svært ved at identificere forskellene mellem de mange CSR-guidelines, her i blandt ISO 26000.

Standard og Erhvervsstyrelsen indleder i 2014 et projektforløb med seks små og mellemstore virksomheder, for at afprøve ISO 26000 styrke i forhold til de øvrige guidelines. Målet at identificere konkrete råd til implementering af ISO 26000 i SMV’er.

-TK

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld, som du tror?

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Nyhed til Harmony sikrer effektiv montering af trykknapper

12.09.2024Food Nation

Sponseret

Biosolution sector

12.09.2024CSR.dk

Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien

11.09.2024CSR.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

10.09.2024Food Nation

Sponseret

Fødevareklyngens Eksportdag 2024

10.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Tæt samarbejde skaber stærke fordele for kunder, forretning og partnere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 16. sep: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage vores praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, men sidder inde med nogle spørgsmål du gerne lige vil have besvaret først? Eller har du brug for nogle fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt?

Dato

16.09.2024

Tid

12:15

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus