Ikea, DHL og Unilever vil køre på el

Ikea, DHL og Unilever er blandt de giganter, der i forbindelse med FN’s klimauge meldte ud, at de inden 2030 vil udskifte alle deres køretøjer, så de udelukkende kører på el.

Ikea er blandt de virksomhedsgiganter, der vil skifte sine samtlige fossildrevne køretøjer ud med elbiler. Foto: Ikea. .

29.09.2017

CSR.dk

En række af verdens største virksomheder har forpligtet sig til at skifte alle fossildrevne køretøjer ud med elbiler, skriver Berlingske Business.

Læs også: H&M og Ikea vil lave tøj af træ

Det gælder blandt andre Ikea, DHL og Unilever, der skal have klaret det omfattende skifte inden 2030.

Formålet er både, at virksomhederne vil nå egne bæredygtighedsmål, men også at el-skiftet skal få andre – både virksomheder, private og producenter – til at satse mere på den eldrevne transport.

Gratis el ved varehuse
Ikea står foran et omfattende projekt, da møbelfirmaet både selv vil køre på el og samtidig opfordre kunderne til at vælge den grønnere transportmulighed:  

”Dette gælder for vores egen flåde af køretøjer hos varehuse og kontorer, men også de partnere, der håndterer vores hjemleverancer. Derudover vil vi oprette ladestationer i alle varehuse for at opmuntre både medarbejdere og kunder til at skifte til elbiler", siger Pia Heidenmark-Cook, bæredygtighedschef hos Ikea, til det svenske medie DN.se.

Læs også: Ikea går ind i kampen mod madspild

Udfordringer med eldrevne lastbiler betyder dog, at leveringer til Ikeas varehuse ikke er med i forpligtigelsen – en opgave der heller ikke varetages af Ikea Group, men Inter Ikea, der også udvikler og fremstiller Ikeas produkter. Ifølge Pia Heidenmark-Cook arbejder Inter Ikea dog på andre tiltag, der skal sænke CO2-udledeningen i den del af transporten.

Ud over at skifte til elbiler og sørge for gratis strøm til kunderne, vil den svenske møbelgigant også investere i den el-drevne udvikling på et højere plan.

Ny bæredygtighedsstrategi undervejs
"Vi ser også på muligheden for at investere i f.eks. virksomheder, der fremmer overgangen til elbiler, eller indgå i langsigtede partnerskaber for at påvise, at dette er vigtigt", siger Pia Heidenmark-Cook til DN.se. Præcis hvilke investeringer og virksomheder er dog endnu for tidligt at sige.

Investeringen i elbiler er en del af Ikea-koncernens bæredygtighedsstrategi, som vil blive præsenteret i en opdateret version i begyndelsen af næste år.

Læs også: IKEA er gode til mangfoldighed

Ud over Ikea, DHL og Unilever tæller elbils-forpligtigelsen LeasePlan, Baidu, HP, Vattenfall, PG&E og Metro AG. De ni virksomheder samarbejder med EV100, som er skabt i samarbejde med The Climate Group.

-CHM

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V