Hvordan behandler Amazon egentlig sine ansatte under coronakrisen?

De mange medarbejdere ’på gulvet’ hos onlinegiganten Amazon bliver i disse uger hyldet som helte, der holder distributionen i gang, specielt i USA. Men samtidig er selskabet under beskydning for ikke at passe ordentlig på dem. 60 Minutes har undersøgt sagen.

Ansatte på Amazons amerikanske fulfillmentcentre er blevet udråbt som helte, men samtidig ikke beskyttet godt nok ifølge anklager, som selskabet dog afviser. Foto: Amazon.

13.05.2020

CSR.dk

Amazon er den næststørste private arbejdsgiver i USA, kun overgået af Walmart, styret af verdens rigeste mand, Jeff Bezos. Under coronakrisen er selskabets mange ansatte på distributionscentre og landeveje blevet udråbt som helte, der holder distributionen i gang og forsyner folk med vigtige varer.

Læs også: H&M stiller sin supply chain til rådighed for coronaindsatsen

Samtidig er virksomheden kommet i søgelyset på grund af beskyldninger om mangelfuld beskyttelse af medarbejderne under krisen, hvilket har ført til protester og efterfølgende fyringer af udvalgte ansatte. Amazon afviser dog sammenhængen og peger på, at man har hyret flere folk og hævet mindstelønnen.

Det hæderkronede amerikanske nyhedsmagasin 60 Minutes har undersøgt, hvordan status egentlig er på Amazons fulfillmentcentre. Ansvaret for dem og de ansatte – og dermed også beskyttelsen af dem – ligger i høj grad hos koncernens driftschef (head of operations), Dave Clark.

”Jeg kunne ikke være mere uenig i præmissen om, at vi har været for langsomme om at reagere på denne her situation”, siger han til 60 Minutes’ Lesley Stahl som reaktion på fremstillingen af Amazon som fodslæbende i forhold til at få installeret beskyttelsesforanstaltninger i sine bygninger.

”Jeg tænker faktisk det modsatte. Jeg synes vi har være tidligere på banen end de fleste arbejdsgivere, specielt store arbejdsgivere i USA”, siger han videre.

Ingen fyret for at protestere
Overfor 60 Minutes forklarer Dave Clark videre, at man på baggrund af de over 150 forskellige tiltag, man har fået på plads – temperaturmålinger, ansigtsmasker, smittetests, hygiejne- og afstandsregler etc. – føler sig sikker på, at smitterisikoen blandt de ansatte og videre til kunderne er minimal.

Alligevel dukker der ifølge 60 Minutes stadig covid19-tilfælde op blandt medarbejderne, men Dave Clark peger på, at de har pådraget sig smitten i samfundet uden for og afviser i øvrigt at præcisere, hvor mange tilfælde, Amazon har registreret, fordi det ifølge driftschefen ”ikke er et særlig anvendeligt tal.”

60 Minutes har også talt med den nu tidligere ansatte Chris Smalls, der er blandt de Amazon-folk, som angiveligt er blevet fyret efter at have protesteret over forholdene. Den vinkel afviser Dave Clark dog, og understreger at Smalls og andre er blevet opsagt for at have overtrådt retningslinjer i forbindelse med håndteringen af smitten.

Læs også: Pak og vind: Amazon-ansatte motiveres med spil

”Jeg har været her 21 år og jeg har aldrig set nogen bliver fyret for at klage eller lufte en bekymring”, lyder det fra Clark, der afslutningsvis svarer nej til sig eget spørgsmål om, hvorvidt han føler, at Amazon udsætter nogen for unødvendige risici.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

30.04.2025CSR.dk

Hjælp til at støtte medarbejdere med psykiske lidelser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark