Hos Danfoss skal cirkulær økonomi være det nye sort

Såkaldte take-back-løsninger er nu en af de måder, som skal hjælpe Danfoss med at mindske sin CO2-udledning. Men at inkorporere cirkulær økonomi ind sin forretningsmodel og overordnede strategi har flere udfordringer, fortæller pumpevirksomhedens bæredygtighedschef.

En af udfordringerne ved tilbagetagning er ifølge Nanna Lundsgaard, at man ikke er sikker på, hvor produkterne er, og at de ofte er installeret sammen med andre. Arkivfoto..

05.01.2023

CSR.dk

Danfoss’ produkter skal ikke længere smides ud, når de enten er gået i stykker eller ikke kører optimalt. En cirkulær forretningsmodel, hvor produktet sendes tilbage for enten at få udskiftet dele eller for at blive genbrugt, skal i stedet være et middel til at nå virksomhedens målsætning om at reducere sit CO2-aftryk.

Det skriver Børsen.

Læs også: Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål

Helt konkret skal 80 procent af de nye produkter kunne indgå i en cirkulær proces inden 2030, hvor 100 procent af materialerne skal genbruges, når produktet ikke længere kan anvendes. Det fortæller Nanna Lundsgaard, der er direktør hos Danfoss Climate Solutions, til Børsen.

Cirkulær økonomi kræver samarbejde
Men der ligger flere udfordringer i at tilbagetage sine produkter. Blandt andet skal der investeres i Danfoss’ udviklingsafdeling, fordi produkternes design nu skal være cirkulære i stedet for lineære.

Ifølge Nanna Lundsgaard handler det også helt lavpraktisk om at finde de produkter, der skal sendes tilbage.

“Udfordringen er, at vi ofte ikke ved, hvor vores produkter sidder, fordi vi typisk sælger til grossister eller kunder, der bygger vores produkter ind i deres egne. Derfor kræver det et tæt samarbejde med vores kunder at føre den cirkulære model ud i livet, for man kan ikke arbejde cirkulært med sig selv,” siger hun til Børsen.

Med den overordnede målsætning har Danfoss derfor også en ambition om at indgå aftaler med 20 af de 25 største samarbejdspartnere inden 2030.

Læs også: I nyt samarbejde skal digitalisering bekæmpe madspild

Selvom det ikke kommer til at blive en nem proces, understreger Nanna Lundgaard dog, at en cirkulær forretningsmodel er et konkurrenceparameter for pumpevirksomheden, fordi man imødekommer ressourceknaphed, kommende EU-lovgivning og stigende CO2-udledning.

Hun fortæller samtidig, at man hos Danfoss endnu ikke er helt afklaret omkring, hvordan det økonomiske perspektiv spiller ind i det cirkulære – der er forretning i området, da materialerne har værdi, men om det bliver en indtægt i sig selv, er uvist.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle