Højtflyvende initiativ: Dansk luftfart skal være CO2-neutral i 2050

Den danske luftfartsbranche er gået sammen om et klimaudspil, der skal gøre sektoren CO2-neutral i 2050. Kompensationsordninger, biobrændstoffer og teknologiske løsninger er på agendaen, der skal sikre, at luftfarten kan fortsætte med at skabe vækst, men på mere bæredygtig vis.

Den danske luftfartsindustri skal være CO2-neutral i 2050, ifølge et nyt udspil fra Brancheforeningen Dansk Luftfart. Foto: SAS.

25.02.2019

CSR.dk

De fire initiativer

  • Aktørerne inden for dansk indenrigsflyvning vil CO2-kompensere indenrigsflyvningen 100 % i 2020. Det betyder også, at lufthavnenes drift skal være CO2-neutral fra 2020.
  • I 2030 reduceres dansk luftfarts CO2-udslip med 30 % i forhold til 2017.
  • Brancheforeningen vil bidrage aktivt til opfyldelse af Paris-aftalens målsætninger, der jf. FN’s Klimapanel (IPCC) betyder, at luftfarten skal være CO2-neutral i 2050
  • Brancheforeningen vil arbejde for at øge efterspørgslen på og udbuddet af bæredygtigt brændstof og andre langsigtede teknologiske løsninger. Derfor ønsker de at styrke forsknings- og udviklingsprojekter til fremstilling heraf.

Kilde: BDL

De fire initiativer berører både de danske lufthavne og trafikken mellem dem, og omfatter såvel kompensationsordninger som biobrændstoffer og teknologiske løsninger. Baggrunden er Paris-aftalens målsætninger om en begrænsning af den globale opvarmning, der bl.a. forudsætter en CO2-neutral flyindustri på verdensplan i 2050.

“Vi ønsker med dette klimaudspil at slå fast, at vi står sammen som branche for at gøre endnu mere for klimaet. Luftfarten skaber den internationale tilgængelighed, der er afgørende for dansk økonomi, vækst og udvikling. Men det skal selvfølgelig ske så bæredygtigt som muligt. Medlemmerne i BDL har hver især arbejdet med klimaforbedrende initiativer i en årrække, og nu er tiden moden til, at vi som branche tager fælles ansvar for den grønne omstilling”, siger direktør for BDL, Michael Svane.

I udspillet peger BDL på, at de ambitiøse mål kræver bredt samarbejde mellem ikke alene aktørerne i branchen, men også erhvervslivet, lovgivere, forskere og grønne organisationer. På den baggrund foreslår man at etablere et Luftfartens Klimapartnerskab, ’der indenfor en overskuelig tidsramme skal udarbejde anbefalinger til en klimapolitisk strategi for dansk luftfart’, som det hedder.

Mere biobrændstof – nej tak til afgifter
Et af de helt centrale punkter i strategien er biobrændstof, hvilket i dag er svært tilgængeligt på grund af et yderst begrænset udbud og nogle ekstremt høje priser sammenlignet med konventionelt brændstof.

Derfor slår BDL i udspillet fast, at man vil ’bidrage til at skabe den efterspørgsel, der kan stimulere til omkostningseffektive forsyninger’, og at en ’dansk produktion, der bygger på dansk teknologi, er nøglen’

”Vi kan jo ikke bare udskifte alle fly til nogle mere klimavenlige fra den ene dag til den anden. Det handler om, at vi skal have udviklet tilgængeligt biobrændstof, som er et realistisk og konkret mål til at starte med. Så snart det bliver muligt, er alle i luftfartsbranchen jo klar til at købe det”, siger adm. direktør i CPH Airport, Thomas Woldbye, der er blandt medlemmerne af BDL, til Berlingske.

Uden direkte at henvise til den debat om flyafgifter (som man mildest talt ikke er begejstrede for), der har kørt herhjemme de seneste års tid, specielt efter at Sverige indførte afgifter fra 1. april 2018, fremhæver BDL desuden, at en anden forudsætning for, at man kan nå i mål med strategien er, ’at vi ikke pålægges nye økonomiske byrder, der fratager os incitamentet til at handle’.

Læs også: Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne

I stedet henviser brancheforeningen til, at ’Luftfarten bringer lande tættere på hinanden, skaber vækst for virksomheder og uforglemmelige oplevelser for unge, ældre og familier. Fly i luften er lig med arbejdspladser, vækst, og at vi tjener penge hjem til Danmark’.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online