Højere CO2-afgifter er vejen frem, mener Klimarådet

Der er både argumenter for og imod, når der tales CO2-afgifter. Det kan speede den grønne omstilling op, mener eksperter, men regeringen tøver fortsat.

10.03.2021

CSR.dk

For nyligt modtog regeringen Klimarådets dom over klimaindsatsen. Det korte svar var: ”Nej, regeringens nuværende initiativer får os ikke i mål med 70 procents CO2-reduktion i 2030".

Læs også: Klimarådets korte svar er ”nej"

En af Klimarådets klare anbefalinger til regeringen er at påføre en højere afgift på udledning af drivhusgasser.

Afgiften ligger i dag på omkring 180 kroner per ton. De miljøøkonomiske vismænd foreslår at hæve afgiften til 1200 kr. og Klimarådet 1500 kr.

Sverige er i dag det land i verden, der har den højeste CO2-afgift og samtidig EU’s laveste CO2-udledning per indbygger. Afgiften i Sverige ligger pt. på lidt mere end 800 kroner per ton. (Kilde: DR)

Ritzau har samlet en række argumenter for og imod CO2-afgifter:

FOR

  • Kan skubbe virksomheder og forbrugere i en grøn retning.
    Hvis det bliver dyrere at producere varer, der udleder meget CO2, må man antage at virksomhederne søger i en grønnere retning, hurtigere. Varer der udleder meget CO2 vil blive dyrere og det kan potentielt sænke efterspørgslen fra forbrugerne og motivere dem til at købe produkter, der har lavere miljøbelastning.
     
  • Den billigste måde at nå dansk klimamål.
    CO2-afgifter er ifølge Klimarådet og vismændene den billigste metode til at reducere CO2-udledning.
     
  • Rammer bredt alle brancher.
    En generel CO2-afgift vil ramme bredt. Det vil sige, at alle brancher vil blive berørt.
     
  • Vil sætte skub i udvikling af ny teknologi.

IMOD

  • Kan øge uligheden.
    Socialdemokratiet har været bekymret for, at CO2-afgifter kan øge uligheden i samfundet. Det er derfor blevet foreslået, at man på anden vis kompenserer lavindkomstfamilier med penge fra CO2-afgifterne.
     
  • Danske varer kan blive udkonkurreret af udenlandske varer.
    Hvis danske varer bliver pålagt CO2-afgift, er frygten, at danske produkter udkonkurreres af importerede varer, der ikke er underlagt afgifter. Klimarådet forslår derfor, at der sættes en forbrugsafgift på udenlandske varer.
     
  • Produktionen kan blive skubbet til andre lande.
    Vi risikerer at virksomheder flytter produktionen til andre lande hvor CO2-udledningen er endnu højere og i sidste ende vil skabe en CO2-stigning globalt . Klimarådet foreslår et bundfradrag til erhverv, som er særligt udsatte for konkurrence.
     
  • Kan ramme virksomhederne hårdt.
    Regeringen og Venstre mener, at afgifterne ikke må gøre det dyrere at drive virksomhed i Danmark – særligt ikke i kølvandet på Corona-krisen, der har presset mange virksomheder hårdt. Også her har et bundfradrag været foreslået som løsning.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle