Grøn vognpark kan kun realiseres med forskellige brændstoffer og teknologier

En ny rapport om grønne kørselsteknologier konkluderer, at hverken gas, el, brint eller biobrændsler hver for sig kan sikre en grøn transportsektor.

28.01.2013

CSR.dk

Susanne Krawack, Chefkonsulent i den grønne tænketank Concito..

Der skal trækkes på mange forskellige løsninger for at sikre grøn teknologi til transport. Det konkluderer den grønne tænketank Concito i en ny rapport, som er støttet af Trafikstyrelsen og Energistyrelsen.

Infrastruktur kun en del af grøn omstilling
I Danmark fokuserer vi ofte på infrastruktur til de grønne teknologier som ladestandere og brint- og gastankstationer, og regeringen har afsat en pulje på 70 millioner kroner til den type infrastruktur; men infrastrukturen er en kun lille del af det, der skal til for at sætte fart i den grønne omstilling af transport-sektoren.

Læs også: Nyt brintkøretøj til Københavns Kommune

Det viser den nye rapport, som alle interesseorganiationer inden for de grønne bilteknologier har givet deres bidrag til ved at deltage i en workshop i oktober 2012. Man skal satse på at introducere de grønne teknologier i køretøjsflåder, hvor der kan samles erfaringer med hensyn til anvendelse og service, og hvor infrastrukturen kan udnyttes optimalt, viser rapporten.

Gas til tung transport
Concito anbefaler, at man primært satser på elbiler til persontransport og introducerer gas til den tunge transport. Brændselsceller på brint, vurderer tænketanken, vil få en rolle i transportsektoren på lidt længere sigt.

Susanne Krawack, chefkonsulent i Concito siger i en pressemeddelelse om rapporten:
"I øjeblikket er hovedbarrieren for grøn omstilling af transportsektoren, at prissignalet er forkert. Registreringsafgiften er ændret, så de små energiøkonomiske biler nu er billigere end elbiler. Og med den usikkerhed, der stadigt er med hensyn til teknologien, er elbilen ikke det lette valg for forbrugeren".

Der er to veje at gå
Concito vurderer, at man kan gå to veje: Enten skal offentlige og private ejere af bilflåder påbydes eller stærkt opfordres til at omstille deres transport, eller også må prissignalet gennem ændrede afgifter vendes, så det bliver mere attraktivt at bruge de grønne teknologier.

"Bustransport og lastbilsflåder på gas vil i først omgang betyde en mindre reduktion af CO2-belastningen, men med biogas og på længere sigt syntesegas vil det være fornuftigt at satse på gas som i Sverige og Tyskland. At kombinere krav til teknologi med krav til flere buspassagerer i innovative udbud kan være en måde at omstille bustrafikken", siger Susanne Krawack.

Læs rapporten "Hurtigere indfasning af grønne kørselsteknologier"

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom