Grøn vognpark kan kun realiseres med forskellige brændstoffer og teknologier

En ny rapport om grønne kørselsteknologier konkluderer, at hverken gas, el, brint eller biobrændsler hver for sig kan sikre en grøn transportsektor.

28.01.2013

CSR.dk

Susanne Krawack, Chefkonsulent i den grønne tænketank Concito..

Der skal trækkes på mange forskellige løsninger for at sikre grøn teknologi til transport. Det konkluderer den grønne tænketank Concito i en ny rapport, som er støttet af Trafikstyrelsen og Energistyrelsen.

Infrastruktur kun en del af grøn omstilling
I Danmark fokuserer vi ofte på infrastruktur til de grønne teknologier som ladestandere og brint- og gastankstationer, og regeringen har afsat en pulje på 70 millioner kroner til den type infrastruktur; men infrastrukturen er en kun lille del af det, der skal til for at sætte fart i den grønne omstilling af transport-sektoren.

Læs også: Nyt brintkøretøj til Københavns Kommune

Det viser den nye rapport, som alle interesseorganiationer inden for de grønne bilteknologier har givet deres bidrag til ved at deltage i en workshop i oktober 2012. Man skal satse på at introducere de grønne teknologier i køretøjsflåder, hvor der kan samles erfaringer med hensyn til anvendelse og service, og hvor infrastrukturen kan udnyttes optimalt, viser rapporten.

Gas til tung transport
Concito anbefaler, at man primært satser på elbiler til persontransport og introducerer gas til den tunge transport. Brændselsceller på brint, vurderer tænketanken, vil få en rolle i transportsektoren på lidt længere sigt.

Susanne Krawack, chefkonsulent i Concito siger i en pressemeddelelse om rapporten:
"I øjeblikket er hovedbarrieren for grøn omstilling af transportsektoren, at prissignalet er forkert. Registreringsafgiften er ændret, så de små energiøkonomiske biler nu er billigere end elbiler. Og med den usikkerhed, der stadigt er med hensyn til teknologien, er elbilen ikke det lette valg for forbrugeren".

Der er to veje at gå
Concito vurderer, at man kan gå to veje: Enten skal offentlige og private ejere af bilflåder påbydes eller stærkt opfordres til at omstille deres transport, eller også må prissignalet gennem ændrede afgifter vendes, så det bliver mere attraktivt at bruge de grønne teknologier.

"Bustransport og lastbilsflåder på gas vil i først omgang betyde en mindre reduktion af CO2-belastningen, men med biogas og på længere sigt syntesegas vil det være fornuftigt at satse på gas som i Sverige og Tyskland. At kombinere krav til teknologi med krav til flere buspassagerer i innovative udbud kan være en måde at omstille bustrafikken", siger Susanne Krawack.

Læs rapporten "Hurtigere indfasning af grønne kørselsteknologier"

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

18.09.2024CSR.dk

Globalt survey: Virksomheders klima-arbejde er gået i stå

18.09.2024CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver politisk handling

18.09.2024CSR.dk

Timing af ny grøn energiproduktion bliver afgørende

17.09.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Et mål om en grønnere fremtid

17.09.2024CSR.dk

18 offentlige bygherrer: Grønt gearskifte skal sikre emissionsfrie arbejdsmaskiner i hele Danmark

16.09.2024CSR.dk

Ny type beton kan få stor betydning for CO2-udledning

16.09.2024CSR.dk

Forsikringsbranchen foreslår hjælp til klimaramte boligejere

16.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Enkle trin til energieffektivisering i industrien

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Miljømærkning Danmark
Seminar
Seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld, som du tror?

Få værdifulde indsigter fra det nye nordiske forbrugerstudie og hør adfærds- og erhvervseksperter debattere, hvorfor det er helt afgørende, at jeres virksomhed kommer med på den grønne omstilling, for at vinde forbrugernes tillid. Få også inspiration til hvordan I som virksomhed via miljømærker kan styrke tilliden til jeres miljøkommunikation og gøre det nemmere for forbrugeren at træffe grønne valg.

Dato

20.09.2024

Tid

09:30

Sted

Fischersgade 56 · 9670 Løgstør

access2innovation
Morgenmøde
Bridging Danish Life Science Innovations for Africa

Bridging Danish Life Science Innovations for Business, Ecosystem Development and Societal impact in Low Income Countries

Dato

20.09.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

25.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

DAKOFA
Konference
Bliv en del af den cirkulære omstilling på årets vigtigste konference!

Er du klar til at tage del i den store omstilling? Dakofa inviterer til årets vigtigste begivenhed for alle, der arbejder med cirkulær økonomi. Konferencen afholdes i Helsingør den 26.-27. september 2024.

Dato

26.09.2024

Tid

09:30

Sted

Hotel Marienlyst, Helsingør