Grøn logistik er en megatrend

Har vi råd til at tænke grøn logistik nu, hvor der er recession? Ja, det har vi – uanset om vi er store eller små! Sådan lyder det korte svar fra Erling Johns Nielsen, der er leder af Maersk Logistics’ Supply Chain Development. Det uddyber han på konferencen ”Miljøbevidste Valg” den 1. september.

19.06.2009

CSR.dk

Der er ifølge Erling Johns Nielsen mindst tre gode grunde til, at det er en god forretning for virksomheder at tænke miljø og klima med i hele forsyningskæden både i indkøb, logistik, produktion og salg. Maersk Logistics har derfor selv placeret indsatsen for at hjælpe deres kunder med at reducere klimafodaftryk som en af de højeste prioriteter i virksomhedens virke blandt andet via lanceringen af værktøjet SupplyChain CarbonCheck.

CO2 er ”serious business”
Den første drivkraft for at beskæftige sig seriøst med miljø- og klimaparameteret i forsyningskæden er, at CO2 er en megatrend. Megatrends er forholdsvis sikre udviklingsretninger, som forandrer vores samfund. Det er trends, der er så kraftige, at de har potentiale til at forandre samfundet på tværs af samfundskategorier og på alle niveauer. De ændrer simpelthen vores måde at leve og tænke på og derved også virksomheders måde at drive forretning og købe ind på.

”USA driver en stærk udvikling hen imod at gøre sig mere uafhængig af fossile brændstoffer, og hvis vi opnår en ny aftale på klimatopmødet i København i december måned i år, vil der være meget stærke incitamenter for at tænke CO2-reduktioner ind i alle dele af forretningsstrategien,” fortæller Erling Johns Nielsen.

Han tilføjer: ”Vi vil med stor sandsynlighed se skatter eller afgifter på CO2-udledning i fremtiden, og det vil i sig selv være et øget incitament til at reducere CO2. Vi oplever, at vores kunder er opmærksomme på klima og miljø, og der er ikke tale om, at virksomhederne kryber i flyverskjul, fordi der er krise. De ved, at CO2 er ”serious business”.”

CO2-reduktion = omkostningsreduktion
Den anden stærke drivkraft er, at reduktion af CO2 næsten altid går hånd i hånd med reduktion af virksomhedens logistikomkostninger. ”Den omstændighed, at reduktion af CO2-udledninger og miljøtiltag pr. automatik også medfører lavere logistikomkostninger for virksomheden, gør det naturligvis meget lettere for indkøbschefen, logistikchefen, miljøchefen etc. at sælge CO2- og miljøtiltag til topledelsen og økonomidirektøren,” fortæller Erling Johns Nielsen og nævner adskillige virksomhedseksempler:

Boots er en stor engelsk detailhandelskæde med en omsætning på over 100 milliarder DKK, der har reduceret CO2-udledning med 29 procent og samtidig reduceret sine omkostninger med 21 procent. Det er sket ved brug af sund fornuft samt bedre planlægning og koordinering, hvor virksomheden har omlagt en del transport fra luft til sø og forbedret fyldningsgraden i containere.

En europæisk elektronikproducent flyttede varer via skib i stedet for lastbil fra Sydeuropa til Nordeuropa og reducerede derved både CO2-udledning og transportomkostninger med mere end 50 procent.

Det amerikanske stormagasin Macy’s fandt CO2- og omkostningsbesparelser på mere end 10 procent. Det skete ved at optimere distributionssystemet i USA (minimere antal kørte kilometer), udnytte containere bedre samt bruge mere tog frem for lastbil.

Mindre CO2 = lavere risiko
Den tredje drivkraft for grøn logistik, som Erling Johns Nielsen fremhæver, er det faktum, at mindre udledning af CO2 gør virksomheder mindre afhængige af de voldsomt svingende energipriser og grønne afgifter. Klima- og miljøtænkning kan altså – særligt i recessionstider - gøre virksomheder mindre følsomme over for markedsudsving og give en bedre risikostyring.

CO2 giver ny prioritet til grøn logistik
Alt i alt giver CO2-opmærksomheden ifølge Erling Johns Nielsen nyt lys på grøn logistik: ”Der er helt klart tale om, at verdensopinionens og politikernes klimafokus tilfører miljøområdet en helt ny prioritet og seriøsitet end tidligere. Tidligere var der nok en del snak, men knap så meget handling. Nu er der både masser af snak og masser af handling. Kreativiteten er helt anderledes.”

Hvad bør logistiklederen gøre?
Erling Johns Nielsen fremhæver, at alle logistik- og indkøbsledere i alle typer virksomheder har muligheder for at agere på området, og at de også vil være godt tjent med at være proaktive på dette emne. Han peger særligt på to anbefalinger:

”Det første logistiklederen skal gøre er at få et grundigt overblik over CO2-udledninger og logistikomkostninger. Det er i den forbindelse meget vigtigt at ramme det rette detaljeringsniveau. Hvis det er for generelt, er det svært at igangsætte og måle effekten af konkrete ændringer. Bliver det for detaljeret, kan man ikke se skoven for bare træer,” fortæller han og tilføjer:

”Stil krav til jeres leverandører. Bed dem dokumentere deres CO2-udledning. Hvis I er dygtige til grøn logistik, kan I eventuelt hjælpe dem med at få reducerede indkøbspriser. Samarbejd med jeres kunder og leverandører – herunder jeres logistikudbyder. Del viden og tænk nyt”.

Den bedste måde at sikre opbakning til grønne tiltag internt i virksomheden er ifølge Erling Johns Nielsen at behandle sådanne tiltag som andre investeringer. En grøn forsyningskæde er lig en mere effektiv forsyningskæde med mindre spild af tid, ressourcer og dermed penge. Et godt råd er derfor at sætte kroner og ører på det grønne initiativ.

Grøn logistik er for alle
Uanset om man er en stor eller en mindre virksomhed, bør man tage grøn logistik seriøst. Da størstedelen af logistikindustriens kunder ifølge diverse analyser ser grøn logistik som meget vigtigt i dag, forudser Maersk Logistics, at grøn logistik som valgkriterie bliver vigtigere fremover.

Verdens største supermarkedskæde Wal-Mart stiller skærpede krav til deres leverandørs grønne profil, og generelt jo tættere virksomheden er på forbrugeren i værdikæden, jo tydeligere bliver kravet om grøn logistik.

”Gør du det bedre end dine konkurrenter, er det måske det, der gør, at du får forretningen for næsen af din konkurrent,” fortæller Erling Johns Nielsen.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.02.2025CSR.dk

3 ud af 4 globale kunder vil ikke betale ekstra for bæredygtig levering

11.02.2025Schneider Electric

Sponseret

Nye muligheder for avanceret beskyttelse – men mulighederne forpligter

10.02.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Forbud mod produkter fremstillet ved tvangsarbejde er trådt i kraft

06.02.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Fra mine til gadget: Konfliktmineralernes skjulte pris

03.02.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

”Presset” til genanvendelse … et cirkulært samarbejde

30.01.2025Schneider Electric

Sponseret

Verdens mest bæredygtige virksomhed ser unge faglærte som nøglen til grøn omstilling

30.01.2025Atea Danmark A/S

Sponseret

Fra mine til gadget: Din smartphone er en skattekiste

28.01.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: AVEVA Select KnowledgeXchange (ASKx)

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Februar

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Ledelse og bæredygtighed

Sæt retningen for arbejdet med bæredygtighed, engager organisationen og få viden om hvordan du arbejder henimod mere bæredygtighed og grøn omstilling i din organisation. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

18.02.2025

Tid

08:30

Sted

Sønderhøj 30, 8260 Viby J

Alexandra Instituttet
Kursus
Udviklingsforløb: Bæredygtig strategi og ledelse (Afkobling 2030-forløb)

På dette skræddersyede udviklingsforløb giver vi dig kompetencer og værktøjer til at lede strategiske transformationsprocesser og skabe engagement og involvering på tværs af kunder, medarbejdere og værdikæde.

Dato

18.02.2025

Tid

09:00

Sted

DANDY Business Park, Innovations Allé 3, 7100 Vejle