Grøn logistik er en megatrend
Har vi råd til at tænke grøn logistik nu, hvor der er recession? Ja, det har vi uanset om vi er store eller små! Sådan lyder det korte svar fra Erling Johns Nielsen, der er leder af Maersk Logistics Supply Chain Development. Det uddyber han på konferencen Miljøbevidste Valg den 1. september.
CO2 er serious business
Den første drivkraft for at beskæftige sig seriøst med miljø- og klimaparameteret i forsyningskæden er, at CO2 er en megatrend. Megatrends er forholdsvis sikre udviklingsretninger, som forandrer vores samfund. Det er trends, der er så kraftige, at de har potentiale til at forandre samfundet på tværs af samfundskategorier og på alle niveauer. De ændrer simpelthen vores måde at leve og tænke på og derved også virksomheders måde at drive forretning og købe ind på.
USA driver en stærk udvikling hen imod at gøre sig mere uafhængig af fossile brændstoffer, og hvis vi opnår en ny aftale på klimatopmødet i København i december måned i år, vil der være meget stærke incitamenter for at tænke CO2-reduktioner ind i alle dele af forretningsstrategien, fortæller Erling Johns Nielsen.
Han tilføjer: Vi vil med stor sandsynlighed se skatter eller afgifter på CO2-udledning i fremtiden, og det vil i sig selv være et øget incitament til at reducere CO2. Vi oplever, at vores kunder er opmærksomme på klima og miljø, og der er ikke tale om, at virksomhederne kryber i flyverskjul, fordi der er krise. De ved, at CO2 er serious business.
CO2-reduktion = omkostningsreduktion
Den anden stærke drivkraft er, at reduktion af CO2 næsten altid går hånd i hånd med reduktion af virksomhedens logistikomkostninger. Den omstændighed, at reduktion af CO2-udledninger og miljøtiltag pr. automatik også medfører lavere logistikomkostninger for virksomheden, gør det naturligvis meget lettere for indkøbschefen, logistikchefen, miljøchefen etc. at sælge CO2- og miljøtiltag til topledelsen og økonomidirektøren, fortæller Erling Johns Nielsen og nævner adskillige virksomhedseksempler:
Boots er en stor engelsk detailhandelskæde med en omsætning på over 100 milliarder DKK, der har reduceret CO2-udledning med 29 procent og samtidig reduceret sine omkostninger med 21 procent. Det er sket ved brug af sund fornuft samt bedre planlægning og koordinering, hvor virksomheden har omlagt en del transport fra luft til sø og forbedret fyldningsgraden i containere.
En europæisk elektronikproducent flyttede varer via skib i stedet for lastbil fra Sydeuropa til Nordeuropa og reducerede derved både CO2-udledning og transportomkostninger med mere end 50 procent.
Det amerikanske stormagasin Macys fandt CO2- og omkostningsbesparelser på mere end 10 procent. Det skete ved at optimere distributionssystemet i USA (minimere antal kørte kilometer), udnytte containere bedre samt bruge mere tog frem for lastbil.
Mindre CO2 = lavere risiko
Den tredje drivkraft for grøn logistik, som Erling Johns Nielsen fremhæver, er det faktum, at mindre udledning af CO2 gør virksomheder mindre afhængige af de voldsomt svingende energipriser og grønne afgifter. Klima- og miljøtænkning kan altså særligt i recessionstider - gøre virksomheder mindre følsomme over for markedsudsving og give en bedre risikostyring.
CO2 giver ny prioritet til grøn logistik
Alt i alt giver CO2-opmærksomheden ifølge Erling Johns Nielsen nyt lys på grøn logistik: Der er helt klart tale om, at verdensopinionens og politikernes klimafokus tilfører miljøområdet en helt ny prioritet og seriøsitet end tidligere. Tidligere var der nok en del snak, men knap så meget handling. Nu er der både masser af snak og masser af handling. Kreativiteten er helt anderledes.
Hvad bør logistiklederen gøre?
Erling Johns Nielsen fremhæver, at alle logistik- og indkøbsledere i alle typer virksomheder har muligheder for at agere på området, og at de også vil være godt tjent med at være proaktive på dette emne. Han peger særligt på to anbefalinger:
Det første logistiklederen skal gøre er at få et grundigt overblik over CO2-udledninger og logistikomkostninger. Det er i den forbindelse meget vigtigt at ramme det rette detaljeringsniveau. Hvis det er for generelt, er det svært at igangsætte og måle effekten af konkrete ændringer. Bliver det for detaljeret, kan man ikke se skoven for bare træer, fortæller han og tilføjer:
Stil krav til jeres leverandører. Bed dem dokumentere deres CO2-udledning. Hvis I er dygtige til grøn logistik, kan I eventuelt hjælpe dem med at få reducerede indkøbspriser. Samarbejd med jeres kunder og leverandører herunder jeres logistikudbyder. Del viden og tænk nyt.
Den bedste måde at sikre opbakning til grønne tiltag internt i virksomheden er ifølge Erling Johns Nielsen at behandle sådanne tiltag som andre investeringer. En grøn forsyningskæde er lig en mere effektiv forsyningskæde med mindre spild af tid, ressourcer og dermed penge. Et godt råd er derfor at sætte kroner og ører på det grønne initiativ.
Grøn logistik er for alle
Uanset om man er en stor eller en mindre virksomhed, bør man tage grøn logistik seriøst. Da størstedelen af logistikindustriens kunder ifølge diverse analyser ser grøn logistik som meget vigtigt i dag, forudser Maersk Logistics, at grøn logistik som valgkriterie bliver vigtigere fremover.
Verdens største supermarkedskæde Wal-Mart stiller skærpede krav til deres leverandørs grønne profil, og generelt jo tættere virksomheden er på forbrugeren i værdikæden, jo tydeligere bliver kravet om grøn logistik.
Gør du det bedre end dine konkurrenter, er det måske det, der gør, at du får forretningen for næsen af din konkurrent, fortæller Erling Johns Nielsen.