Global undersøgelse viser markante ændringer i forsyningskæderne

De store virksomheder har foretaget et markant sporskifte i deres forsyningskæder for at sikre stabile leverancer til kunderne. Over 60 procent opbygger større lagre og har udvidet antallet af leverandører med henblik på risikominimering. Det viser en ny undersøgelse og konkluderer, at tiltagene sender både omkostningerne og kompleksiteten i forsyningskæderne i vejret.

De store virksomheder har foretaget et markant sporskifte i deres forsyningskæder for at sikre stabile leverancer til kunderne. Over 60 procent opbygger større lagre og har udvidet antallet af leverandører med henblik på risikominimering. Foto: Arkivfoto.

12.09.2022

CSR.dk

66 procent af de store virksomheder har større lagre nu end før pandemien, og en ud af fem virksomheder har øget deres lagre betydeligt. Det viser en ny undersøgelse fra IFS, som omfatter 1450 beslutningstagere i store virksomheder i Norden, Frankrig, Tyskland, England, USA og Forenede Arabiske Emirater (UAE).

Undersøgelsen afdækker de tiltag, virksomhederne har foretaget med henblik på at imødekomme udfordringerne i de globale forsyningskæder. Ifølge undersøgelsen har 70 procent af virksomhederne øget antallet af underleverandører som modsvar på forsyningsproblemer. 72 procent svarer desuden, at de nu indkøber flere materialer og produkter fra lokale producenter.

Mere kompleksitet og spild i forsyningsledet
”Virksomhederne kigger med stor sandsynlighed ind i højere omkostninger og andre negative økonomiske følger. Når forsyningskæderne trækkes hjem, medfører det ofte øgede omkostninger til råmaterialer og komponenter, hvilket forstærkes af den høje inflation. De øgede lagerbeholdninger binder betydelig kapital, som ellers kunne have arbejdet for virksomheden”, siger Nordic Presales Director i IFS, Mads Høj Jørgensen.

Læs også: Glem alt om normale forsyningskæder i 2022

Virksomhedernes reaktion på forsyningsproblemerne sker på et tidspunkt, hvor øgede klimakrav i forvejen skaber opbrud i supply chain management. Mange virksomheder er på vej over i cirkulær økonomi, hvilket ligeledes forøger kompleksiteten i forsyningsleddet. 93 procent af undersøgelsens respondenter angiver, at deres organisation enten allerede arbejder med cirkulær økonomi eller planlægger at gøre det i fremtiden.

Hovedbrud med cirkulær økonomi
Selvom der er langsigtede fordele ved cirkulær økonomi, giver det hovedbrud i mange virksomheder at favne den, især hvis deres udstyr og processer ikke er sat op til at reducere spild og øge genanvendelsen af materialer. 60 procent af virksomhederne, som har indledt arbejdet med cirkulær økonomi, oplyser, at de fortsat er i gang med at definere målsætninger, planlægge initiativer eller har sat arbejdet på hold.

Undersøgelsen viser også, at et flertal af virksomhederne mangler arbejdskraft. 65 procent har svært ved at besætte åbne stillinger, fordi de rette kvalifikationer ikke findes, og 39 procent forventer, at arbejdskraftsproblemet vil fortsætte året ud.

”Med de mange udfordringer, virksomhederne står over for inden for supply chainn management, er det nødvendigt at udnytte de teknologiske muligheder i endnu højere grad. Virksomhederne skal investere i teknologi, der nemt og hurtigt giver adgang til den forretnings- og markedsindsigt, der sætter dem i stand til at forecaste med større præcision”, siger Mads Høj Jørgensen.

- PiB

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark