Global undersøgelse viser markante ændringer i forsyningskæderne

De store virksomheder har foretaget et markant sporskifte i deres forsyningskæder for at sikre stabile leverancer til kunderne. Over 60 procent opbygger større lagre og har udvidet antallet af leverandører med henblik på risikominimering. Det viser en ny undersøgelse og konkluderer, at tiltagene sender både omkostningerne og kompleksiteten i forsyningskæderne i vejret.

De store virksomheder har foretaget et markant sporskifte i deres forsyningskæder for at sikre stabile leverancer til kunderne. Over 60 procent opbygger større lagre og har udvidet antallet af leverandører med henblik på risikominimering. Foto: Arkivfoto.

12.09.2022

CSR.dk

66 procent af de store virksomheder har større lagre nu end før pandemien, og en ud af fem virksomheder har øget deres lagre betydeligt. Det viser en ny undersøgelse fra IFS, som omfatter 1450 beslutningstagere i store virksomheder i Norden, Frankrig, Tyskland, England, USA og Forenede Arabiske Emirater (UAE).

Undersøgelsen afdækker de tiltag, virksomhederne har foretaget med henblik på at imødekomme udfordringerne i de globale forsyningskæder. Ifølge undersøgelsen har 70 procent af virksomhederne øget antallet af underleverandører som modsvar på forsyningsproblemer. 72 procent svarer desuden, at de nu indkøber flere materialer og produkter fra lokale producenter.

Mere kompleksitet og spild i forsyningsledet
”Virksomhederne kigger med stor sandsynlighed ind i højere omkostninger og andre negative økonomiske følger. Når forsyningskæderne trækkes hjem, medfører det ofte øgede omkostninger til råmaterialer og komponenter, hvilket forstærkes af den høje inflation. De øgede lagerbeholdninger binder betydelig kapital, som ellers kunne have arbejdet for virksomheden”, siger Nordic Presales Director i IFS, Mads Høj Jørgensen.

Læs også: Glem alt om normale forsyningskæder i 2022

Virksomhedernes reaktion på forsyningsproblemerne sker på et tidspunkt, hvor øgede klimakrav i forvejen skaber opbrud i supply chain management. Mange virksomheder er på vej over i cirkulær økonomi, hvilket ligeledes forøger kompleksiteten i forsyningsleddet. 93 procent af undersøgelsens respondenter angiver, at deres organisation enten allerede arbejder med cirkulær økonomi eller planlægger at gøre det i fremtiden.

Hovedbrud med cirkulær økonomi
Selvom der er langsigtede fordele ved cirkulær økonomi, giver det hovedbrud i mange virksomheder at favne den, især hvis deres udstyr og processer ikke er sat op til at reducere spild og øge genanvendelsen af materialer. 60 procent af virksomhederne, som har indledt arbejdet med cirkulær økonomi, oplyser, at de fortsat er i gang med at definere målsætninger, planlægge initiativer eller har sat arbejdet på hold.

Undersøgelsen viser også, at et flertal af virksomhederne mangler arbejdskraft. 65 procent har svært ved at besætte åbne stillinger, fordi de rette kvalifikationer ikke findes, og 39 procent forventer, at arbejdskraftsproblemet vil fortsætte året ud.

”Med de mange udfordringer, virksomhederne står over for inden for supply chainn management, er det nødvendigt at udnytte de teknologiske muligheder i endnu højere grad. Virksomhederne skal investere i teknologi, der nemt og hurtigt giver adgang til den forretnings- og markedsindsigt, der sætter dem i stand til at forecaste med større præcision”, siger Mads Høj Jørgensen.

- PiB

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00