Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

Næsten 40 procent af transporterne kører nu på alternative brændstoffer, og virksomheden nærmer sig allerede sit klimamål for 2030.

Frode Laursens strategi har været at lade overgangsteknologier som biogas og ISSC-certificeret HVO-biodiesel drive den grønne omstilling, mens teknologien og infrastrukturen omkring el-lastbiler bliver videreudviklet til at klare andet og mere end korte strækninger i og omkring de tætbefolkede områder. Foto: Frode Laursen

02.06.2025

CSR.dk

Transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen kørte i 2024 hele 39 procent af sine egne transporter på alternative, mere bæredygtige brændstoffer. Det har været en afgørende faktor i, at virksomheden allerede nu nærmer sig sin målsætning om en 35 procent CO2 reduktion i 2030. Siden 2020 har Frode Laursen reduceret sin absolutte CO2-udledning i scope 1 og 2 med 37 procent, mens den relative udledning – også kaldet energiintensiteten - er reduceret med 32 procent. 
”Det er jeg vanvittigt stolt af. Især vores reduktion i energiintensiteten, fordi den viser hvor meget bedre vi bliver til at fragte den samme mængde gods på en mere klimavenlig måde”, siger administrerende direktør i Frode Laursen, Thomas Corneliussen. 

I 2024 forbedrede Frode Laursen således sin effektivitet med 14 procent i forhold til året før, hvilket altså har bidraget til en samlet CO2-reduktion på 32 procent siden 2020. 

En væsentlig årsag til den grønne fremgang er virksomhedens stigende brug af bæredygtige drivmidler, og det er en strategisk tilgang om ”fuglen i hånden” frem for de ti på taget, der har sikret fremdriften. 
Frode Laursens strategi har nemlig været at lade overgangsteknologier som biogas og ISSC-certificeret HVO-biodiesel drive den grønne omstilling, mens teknologien og infrastrukturen omkring el-lastbiler bliver videreudviklet til at klare andet og mere end korte strækninger i og omkring de tætbefolkede områder. 

Det har gjort det muligt at tilbyde kunderne konkrete, attraktive og skalerbare transportløsninger allerede nu. Resultatet er, at 39 procent af virksomhedens egne transporter sker med alternative drivmidler – en stigning på 13 procentpoint fra året før. 

”At vi kører mere end hver tredje transport på mere bæredygtige brændstoffer er en præstation, som vel ingen anden i vores branche er i nærheden af at matche”, siger Thomas Corneliussen og understreger betydningen af samarbejdet med virksomhedens kunder: 
”Vi har kunder, der deler vores ambition om konkret styrkelse af bæredygtigheden i logistikken, og vi er selvsagt stolte af at kunne levere så håndgribelige resultater, der viser at vores fælles arbejde gør en reel forskel”.  

De gode resultater betyder dog ikke, at Frode Laursen sætter tempoet ned. Tværtimod har virksomheden valgt at sætte barren endnu højere og fastsætte nye ambitiøse mål i 2025. 
”Vi skal fastholde momentum. Vi har allerede opnået meget ved at anvende mere bæredygtige brændstoffer, og ny lovgivning giver os nu endnu flere muligheder for at accelerere omstillingen”, siger Thomas Corneliussen. 

I 2024 investerede Frode Laursen massivt i nyt materiel, herunder EMS2-vogntog og de såkaldte 14,9-trailere, som begge gør det muligt at transportere flere paller på én lastbil. 
"Det giver en mærkbar reduktion i CO₂-udledningen per palle, og vi forventer, at disse investeringer vil få en tydelig positiv effekt på vores fremtidige klimaregnskaber”, siger Thomas Corneliussen. 

Læs også: Shanghai havn sviner mest

Han understreger samtidig, at han ikke er i tvivl om, at el-lastbiler på den lange bane vil vinde øget indpas. Teknologien modnes løbende, og udbygningen af infrastrukturen vil gøre det muligt at anvende el-lastbiler også på længere strækninger og ved grænseoverskridende transport. 

”Det forbereder vi os på gennem løbende investeringer i en flåde af ellastbiler, som vi forventer at udvide fra de nuværende 8 til 15 køretøjer inden for de næste 12–24 måneder. Men indtil da glæder vi os over konkrete resultater for vores kunder gennem anvendelse af overgangsteknologier som HVO og biogas”, lyder det fra Thomas Corneliussen. 

Kilde: Frode Laursen

/ PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup