Fra lineær til cirkulær: En ny vej til en bæredygtig forretning
Fra affald til værdi: Sådan bliver cirkulær økonomi din nøgle til fremtidens bæredygtige og konkurrencedygtige forretning til gavn for både klimaet og bundlinjen.
Foto: Beierholm
Lad os begynde med nogle interessante fakta:
- Globale ressourceforbrug er mere end fordoblet siden 1970 og stiger stadig. UNEP (2024) vurderer, at den årlige globale råstofudvinding steget fra cirka 30 mia. ton i 1970 til over 106 mia. ton i dag og forventes fortsat at vokse med 2–3 % om året. Hertil vurderes det, at 90 % af de materialer, der ekstraheres, bliver til affald eller forbruges én gang.
- Danmarks økonomi er kun 4% cirkulær. Det betyder, at kun 4% af vores materialeforbrug genindtræder i økonomien. I EU har man mål om 24% i 2030.
- Danskeres ressourceforbrug er 17,8 ton per person om året. Det er langt over det globale gennemsnit på 12 ton og næsten tre gange højere end det bæredygtige niveau.
- Cirkulære strategier kan gøre en stor forskel. Vi kan reducere vores nationale materialeforbrug med 39% og vores CO₂-aftryk med 42% ved at tænke cirkulært.
- Designfasen er altafgørende. Op mod 80% af et produkts miljømæssige påvirkning bestemmes allerede på designstadiet.
Ressourcer bliver knappe, klimaet forandrer sig, vores natur og havmiljø er presset, og virksomheder står over for et voksende pres for at gentænke måden, de skaber værdi på. Vores nuværende og traditionelle forretningsmodeller, der er gearet til udvinding -> produktion -> forbrug -> smid væk, er ganske enkelt ikke holdbare i længden. Det er for dyrt, uanset om valutaen vi måler i er CO2 eller kroner og ører.
Beregninger viser, at vi vil kunne spare mere end 40 % af den CO2 der udledes i Danmark. Løsningen kræver innovation, og det er her cirkulær økonomi kommer ind i billedet som et centralt svar på nogle af de mest presserende globale klima- og miljømæssige udfordringer.
I en nøddeskal handler cirkulær økonomi om at skabe mere værdi med færre ressourcer og dermed mindre CO2-aftryk. I stedet for at produkter har én livscyklus, hvor de ender som affald, er målet at holde materialer og produkter i kredsløb så længe som muligt.
Det handler ikke kun om affaldshåndtering, men for virksomheder handler det især om et opgør med vanetænkning. Cirkulære løsninger kræver nytænkning af alt fra produktdesign og materialevalg til samarbejder på tværs af værdikæder og med nye typer aktører. Måske endda ligefrem konkurrenter. Det kræver, at produkter designes til lang levetid, til at kunne skilles ad og genanvendes, og at den underliggende forretningsmodel f.eks. understøtter deling, abonnementsløsninger, reparation, service frem for ejerskab eller har indbygget infrastruktur for tilbagetagning af produkter, efter brug.
Kort sagt: Målet er at udnytte ressourcerne bedre. Ikke alene af hensyn til klima og miljø, men især også grundet en strategisk og økonomisk nødvendighed. Resultatet af arbejdet med cirkulær økonomi vil altså kunne aflæses i både det finansielle regnskab og klimaregnskabet i form af forbedret scope 3, op- og nedstrøms.
Foto: Beierholm
Cirkulær økonomi er også international sikkerhedspolitik
I skrivende stund hersker der en intens debat om fremtiden for ESG og ikke-finansiel rapportering. Meget af diskussionen har sine rødder i den toneangivende Draghi-rapport, som blev offentliggjort sidste år (2024). Den konkluderede, at EU halter efter USA og Kina på konkurrenceevne, men understregede samtidig, at den grønne omstilling er en uomgængelig nødvendighed og en central søjle i EU’s strategiske fremtid.
Den grønne omstilling handler nemlig ikke kun om klima og bæredygtighed. Det handler om geopolitik og adgang til ressourcer. Det handler om fremtidssikring af et konkurrencedygtigt samfund og en økonomi, som er drevet af innovation og teknologi. Europas afhængighed af sjældne og kritiske råmaterialer, som i dag primært udvindes uden for kontinentet, introducerer risici. Det så vi som konsekvens af COVID-19, hvor den globale sundhedskrise udfordrede værdikæder, internationale samarbejder og økonomier, og som siden da har fremprovokeret en tilbagegang i globaliseringen og en fremgang af protektionisme.
Derfor skal vi blive 100 meter-mestre i at genanvende materialer og gentænke produkter, som tillader industrier at indtræde i den cirkulære økonomi og opbygge økosystemer og symbiose i erhvervslivet. Når forretningsmodellen på den måde optimeres og gøres mindre afhængig af eksterne aktører – herunder virksomhedens leverandører – bliver virksomheden mindre sårbar. En grundig analyse af værdikæden i Scope3 vil derfor blotlægge sårbarheder, men også blotlægge både mulige og relevante tilpasninger af forretningsmodellen.
Et godt eksempel er blandt andet bilindustrien, som i mange år har arbejdet med cirkularitet og er blandt de mest modne sektorer på området. Her er genanvendelse og design til adskillelse allerede integreret i mange processer. Og i en industri præget af hård konkurrence viser det, at cirkulær økonomi kan være både realistisk og rentabelt.
Lovgivning som innovativ drivkraft
Så hvordan gør vi det? Det er afgørende, at det bliver rentabelt og sund fornuft at drive forretning med cirkulær økonomi som grundlag. Som en forlængelse af EU's ”grønne pagt” fra 2019, som sigter mod en nettonul-udledningsøkonomi i 2050, introducerede EU i februar 2025 vækststrategien ”Clean Industrial Deal”. Her indtænkes cirkulær økonomi som et centralt tema, med målet om at 24% af materialer er cirkulære i 2030. Det skal sikres gennem finansiering, hvor over 100 milliarder euros skal fremme grøn produktion. Hertil skal der etableres indkøbscentre for kritiske råmaterialer, så virksomheder kan pulje deres indkøb af råvarer og dermed opnå bedre forhandlingskraft, samt reducerer risici og afhængigheder fra komplekse værdikæder.
Derfor introduceres der i disse år en række Europæiske forordninger, som sætter krav til, hvordan vi indtænker cirkularitet i produkters livscyklus; fra design og produktion, til brugsfasen og sidst bortskaffelsen.
Cirkulær økonomi kræver, at vi lærer et nyt sprog og metode, at vi gentænker vores produkter og forretninger, og at vi etablerer ny infrastruktur i samarbejde med vores omverden. Det gør, at overgangen til cirkulær økonomi kan virke kompleks og besværlig. Men det behøver den ikke være. Her får I fem konkrete skridt, der kombinerer forretningsforståelse, praksisnær metode og strategisk samarbejde, så du kan komme i gang med cirkularitet i din virksomhed.
5 skridt til at komme i gang
- Forstå begreberne og rammerne for cirkulær økonomi
- Kortlæg jeres nuværende forretning og tag de cirkulære briller på
- Vær nysgerrige, kreative og tværgående i organisationen
- Søg samarbejder. Anerkend at jeres cirkulære strategi ikke skal løftes alene
- Skab synlig og dokumenteret værdi. Både internt og eksternt
