Klimabevidste forbrugere vil inddrages i virksomheders bæredygtige indsats

Hvis virksomheder skal få fat på den klimabevidste forbruger, så skal de være inddragende, transparente omkring det bæredygtige arbejde, hurtige til at tilpasse sig nye forretningsmodeller, og forstå vigtigheden af samarbejde. Det skrive Fjords Martha Cotton i et indlæg hos Greenbiz.

Fjords årlige 2019 Trends-rapport viser, at forbrugerne gerne vil være aktive deltagere i virksomheders indsats for at løse klimaforandringerne og mindske CO2-udledningen. Foto: Fjord..

12.07.2019

CSR.dk

Det viser Fjords årlige 2019 Trends-rapport. Ifølge Greenbiz.com viser en anden undersøgelse foretaget af Nielsen, at 48 procent af de amerikanske forbrugere rent faktisk er klar til at ændre deres indkøbsvaner, hvis det samtidig kan reducere deres miljøpåvirkning.

I et indlæg på Greenbiz hjemmeside forklarer direktør for design research hos Fjord, Martha Cotton, de nye muligheder, som det giver for virksomhederne.

”Mens det giver nye udfordringer for forretningsledere, så skaber det samtidig en værdifuld mulighed for at engagere sig direkte med forbrugerne om at opbygge en stærkere tillid ved at sikre, at kunderne spiller en afgørende rolle i organisationens bæredygtighedsindsats”, skriver Martha Cotton og uddyber:

”For at adressere dette kulturelle skift og efterspørgsel efter bæredygtige virksomheder må nutidens førende virksomheder fokusere på at gøre forbrugernes rejse mere cirkulær. De virkelig bæredygtige organisationer er dem, der inviterer forbrugeren til at deltage i alle trin af omstillingen og den innovative proces”.

Skal hjælpe forbrugere med at træffe bæredygtige valg
Som et eksempel fremhæver Martha Cotton den amerikanske købmandskæde Trader Joe’s, der efter at have modtaget 90.000 underskrifter fra bekymrede kunder, annoncerede, at de nu vil fjerne store mængder af plastik på tværs af kædens forretninger.

Det er dog ikke nok, at virksomheder som Trader Joe’s tager kunderne med på den bæredygtige rejse. De skal også hjælpe dem med at navigere i de komplekse beslutninger, som bæredygtighed kræver.

”Man kan komme langt ved at være transparent omkring sin organisations påvirkning på miljøet. Ved at uddanne forbrugerne gennem denne viden, kan det samtidig hjælpe virksomhederne med at vægte deres redesignede processer mere effektivt”, skriver Martha Cotton.

Hun peger desuden på, at virksomhederne i en tid med bæredygtige forbrugere skal være hurtigere end nogensinde før til at tilpasse sig nye forretningsmodeller, ligesom at de skal forstå vigtigheden af at samarbejde, når man skal skabe og vægte en ny bæredygtig praksis.

Læs også: Den danske forbruger anno 2019 handler mere bæredygtigt

”Når forbrug og tillid bliver redefineret af miljøfokuserede forbruger, bliver organisationerne nødt til hele tiden at reagere og ændre deres egen strategi for at tage højde for det stigende antal af virksomheder, der går ind i kampen og driver deres virksomheder fremad”, skriver Martha Cotton afslutningsvis.

- JMA

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00