Flyselskab mindsker madspild med kunstig intelligens

Et af verdens største flyselskaber har taget kunstig intelligens i brug som et effektivt våben mod madspild. KLM smider nu op til 63 procent mindre flymad ud end tidligere, svarende til over 100 tons måltider om året.

KLM bruger AI og har reduceret omfanget af madspild på sine flyvninger med over 63 procent, hvilket på årsbasis svarer til en besparelse på 100 tons flymåltider. Foto: KLM

21.02.2024

CSR.dk

Der bæres nu betydeligt færre urørte bakker flymåltider ud af KLM’s blå fly. Det hollandske flyselskab, der er blandt verdens største, er gået i gang med at bruge AI til mere præcist at forudse, hvor mange bookede passagerer, der reelt vil gå ombord på selskabets fly. Det har foreløbig resulteret i, at KLM har reduceret omfanget af madspild på sine flyvninger med over 63 procent, hvilket på årsbasis svarer til en besparelse på 100 tons flymåltider. 

”Vi arbejder hele tiden på at gøre vores virksomhed mere bæredygtig, og vi er meget tilfredse med resultatet af vores investering i AI. Ud over, at det er en unødig klimabelastning at producere mad, der smides ud, så har det betydning for vægten ombord og dermed brændstofforbruget, at vi kun flyver med de måltider, vi skal bruge”, siger Maria Hagelberg, ansvarlig for bæredygtighed i Air France og KLM i Nordeuropa. Hun fortæller desuden, at KLM samarbejder med Kickstart AI om projektet.

Det er ikke alle billetreservationer, der udmønter sig i, at en passager går ombord på det bookede fly. Afhængig af klasse møder mellem tre og fem procent af KLM’s passagerer ikke op til tiden, og når dermed ikke deres flyafgang. Den nye AI-model, TRAYS, er specielt udviklet til KLM’s cateringdivision og forudsiger på baggrund af historiske data antallet af faktiske passagerer ombord på det enkelte fly. Tallene fødes direkte over i KLM’s Meals on Board System (MOBS) og fordeles samtidig på Business, Premium Comfort og Economy, så de rette måltider i de rette antal bringes ombord på flyet.

AI-beregningen starter 17 dage før afrejse og fortsætter indtil 20 minutter før flyafgang. Det betyder, at hele cateringprocessen, fra indkøb til lastning, baseres på det mest nøjagtige antal passagerer, hvorved man undgår overflødige måltider ombord. 

Læs også: Efter to angreb: Endnu et rederi dropper farlig rute

KLM arbejder også på at indføre kunstig intelligens i andre dele af driften. Det gælder blandt andet i flyvedligeholdelsen, som kan optimeres i kraft af AI. Derudover anvendes AI også til at forudsige dage med dårligt vejr, så man på forhånd kan planlægge den mest optimale flyveplan i forhold til vejrforholdene. KLM bruger desuden AI til at give personlige rejsetips til passagererne, når de har booket en flyrejse. 

/ PiB

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle