Flere vil bekæmpe affald på Roskilde Festival

Roskilde Festival fører – ud over en masse musikalske oplevelser – store mængder skrald med sig. Det problem tager initiativet Clean Out Loud dog hånd om ud fra en bæredygtig og klimavenlig tankegang. Interessen er større end nogensinde.

Gennem Clean Out Loud-konceptet rydder festivalgæster på Roskilde Festival op efter sig selv og andre. På billedet ses "skraldemænd" fra torsdagens skraldeparade..

30.06.2016

Katrine Larsson Zachariassen, CSR.dk

Amalie Vessel, som er elev på Vallekilde Højskole og redaktør for højskolens pressegruppe, er en del af COL-tiltaget..

På Roskilde Festival, som løber af stablen denne uge, hober affaldet sig naturligt nok op. Men i visse dele af det store campingområde er der langt renere end andre steder. Det er fordi disse områder er indbefattet af Clean Out Loud-politikken: man må gerne høre høj musik og feste til den lyse morgen, men der skal være rent.

Clean Out Loud (COL) er et initiativ, som Vallekilde Højskole har stablet på benene i samarbejde med Roskilde Festival. Det har stået på i seks år, og det hjælper i høj grad med – i hvert fald i visse dele af det store campingområde - at holde gangarealer og teltområder fri for skrald.

To gange om ugen skal de lejre, som er en del af COL, deltage i en såkaldt skraldeparade anført af et ”skraldemonster”. Her skal de til lyden af høj musik fjerne det affald, de møder på deres vej. De får udleveret skraldeposer, og ved siden af triller en ladvogn, som kan fragte større stykker affald væk fra campingområdet.

Et populært initiativ
COL har udvidet til i år både at omfatte campingområde E og noget af område C, hvor det tidligere kun gjaldt E-området. Og i år har der været særlig stor interesse for tiltaget, lyder det.

”Der har været rigtig mange tilmeldte i forhold til de tidligere år – tallet lyder på hele 10.000, så vi har været nødt til at sige nej til nogen, fordi vi simpelthen ikke har haft plads. Der er nemlig kun plads til cirka 7.500”, fortæller Amalie Vessel, elev på Vallekilde Højskole og redaktør for skolens pressegruppe.

Læs også: Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium

COL-områderne er selvsagt rene og stort set fri for affald. Derudover giver tiltaget festivalgængerne en helt anden tilgang til det at være gæst på en festival.

”Det er en helt anden Roskilde-følelse, man har hernede. Det handler ikke om, at man skal smadre sin camp. Det er slet ikke det, der tæller – det gør oprydning til gengæld”, lyder det fra Amalie Vessel.

Skraldemonsteret fører an, når skraldeparaderne går gennem to af Roskilde Festivals campingområder..

”Vi vil gerne have en ren festival”
For COL-folkene handler initiativet om, at festivalen skal holdes så ren som muligt. Desuden er der en signalværdi i forhold til, at man ikke behøver smide en masse affald og være ligeglad med at rydde op, ”bare fordi" man befinder sig på en festival.

”Vi vil gerne have en ren festival, og vi vil gerne efterlade festivalen, som den så ud, da vi kom. Vi vil gerne bevise, at man godt kan være fuld og have en god festival, uden at det hele behøver at sejle i makreldåser og meget andet”, siger Vallekilde-redaktøren.

Når man som festivalgænger er blevet ”godkendt” til en plads i et COL-område, er man også forpligtet til at rydde helt op og efterlade sit teltområde pænt og rent, når man tager hjem.

”Når festivalen slutter, skal vi, der er ansvarlige, gå rundt og tjekke, at folk pakker teltene ned – enten kan de tage dem med hjem, eller også kan de donere dem i vores Camp Aid. Derfra donerer vi det til genbrug”, forklarer Amalie Vessel.

Ingen festival uden god musik. Derfor er der også plads til sang, trommer og guitarspil, når paraderne finder sted..

Fremtidens rene Roskilde
Det er tydeligt, at folkene bag COL går meget op i at ændre folks føromtalte Roskilde-følelse og brug-og-smid-væk tankegang. Heldigvis bakkes der op om initiativet, hvilket lover godt for fremtiden.

”Vi kan se, at der er flere og flere, der synes, det er fedt. Vi har oplevet mange, der kommer hen og spørger ind til det og udviser stor interesse for det. Jeg tror, det kunne være noget, som folk bliver mere interesserede i”, lyder det fra Amalie Vessel.

Læs også: Roskilde Festivals største køkkenfest

Målet med Clean Out Loud er, at det skal udvides, så det i fremtiden kommer til at inkludere endnu flere områder og endnu flere mennesker.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle