Fairtrade-kampagne oplyser forbrugeren om gevinsterne ved at vælge certificeret chokolade

Fairtrade-kampagnen "Bitter Sweet" viser hvordan forbrugeren kan bidrage til at tackle udfordringer som børnearbejde ved at købe certificeret chokolade

30.07.2021

CSR.dk

I anledning af Verdens Chokoladedag 7. juli lancerede Fairtrade en kampagne, der havde til formål at hjælpe forbrugeren med at forstå de negative konsekvenser forbundet med chokoladeindustrien. Samtidig lægger kampagnen fokus på de fordele, der er ved at købe Fairtrade-certificeret chokolade. 

Det skriver Sustainable Brands.

Udover blandt andet afskovning er børnearbejde én af de helt store udfordringer industrien står overfor. En ny FN-rapport anslår, at 160 millioner børn globalt er fanget i børnearbejde. Heraf arbejder to millioner børn i kakaoindustrien, og COVID-19-pandemien har kun forværret situationen.

Læs også: Coronapandemien har medført mere børnearbejde

Børnearbejde i kakaoindustrien er dybt forbundet med fattigdom. Landmændene er, uden en anstændig indkomst fra deres afgrøder, afhængige af billig arbejdskraft, for at få deres forretning til at køre rundt. 

Landmænd og deres ansatte i markerne betaler prisen for at holde forbrugsvarer nede i pris. Og jo mindre producenterne tjener, jo flere børn er i farezonen.

Organisationer og virksomheder må derfor starte i begyndelsen af værdikæden, hvis de vil gøre en reel forskel i kampen mod børnearbejde. Ved at tackle det dybere fattigdomsproblem, ved at betale bedre priser til landmænd og bonusser geninvesteret i landbrugs- og lokalsamfundsudvikling, vil kakaofarmerne ikke længere være afhængige af børnearbejde.

Som Fairtrade-kampagnen "Bitter Sweet" viser, er en forsyningskæde, der prioriterer de mennesker, der er kernen i et produkt, en direkte investering i at tackle udfordringer som børnearbejde.

For forbrugsvarevirksomheder kan det starte med at have en etisk kilde til kakao - som f.eks. Fairtrade. Eksempelvis Tony's Chocolonely har slået deres navn fast med deres mission om at gøre chokoladeindustrien slavefri. For nylig meddelte Nature's Path, at de kun vil købe Fairtrade-certificeret kakao til alle sine produkter.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025BSR

Sponseret

Earth Day: Centering Health Equity in Climate Action

24.04.2025Red Barnet

Sponseret

Partnerskab med socialt ansvar: Brøndby IF og Red Barnet viser vejen

10.04.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Partnerskaber med Læger uden Grænser kan styrke den globale sundhed

08.04.2025CSR.dk

Kampagne vil gøre op med giftig alkoholkultur

08.04.2025Lübech Living ApS

Sponseret

De bedste 15.000 kr. Lübech Living har brugt

04.04.2025CSR.dk

Naturfrisk Group kan se at Cola-boykot rammer B2B-markedet senere: Restauranter og caféer ser mod alternativer

28.03.2025Elis Danmark A/S

Sponseret

Hjælp til familier, der har børn med livstruende sygdomme

28.03.2025CSR.dk

Fra frontløber til bundplads: Lego ramt af Trump-chok?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle