Fødevareindustrien indstiller sig på bæredygtige forbrugere

Fødevareindustrien forventer, at deres kunder bliver mere bevidste i deres valg af fødevarer, skriver Teknologisk Institut i ny rapport.

Ifølge fødevarevirksomheder kommer bæredygtighed til at påvirke salget af deres produkter. Foto: Teknologisk institut.

06.09.2018

CSR.dk

Flere og flere bæredygtige, økologiske og klimavenlige fødevarer finder vej til supermarkedernes reoler, og hvis man lytter til fødevarevirksomhederne selv, så forventer de kun, at der vil komme endnu flere i fremtiden.

En undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har interviewet 170 ledere i fødevarevirksomheder, konkluderer således, at bæredygtighed kommer til at påvirke salget af deres produkter indenfor de næste fire-fem år.

Læs også: Miljø- og Fødevareministeren vil investere i en tænketank mod madspild

”Det er ikke overraskende, og det viser, at fødevarevirksomhederne tager forbrugernes bevidste ønsker om fødevarer med et mindre klimaaftryk alvorligt. Det har stor betydning for fødevarevirksomhederne, når nye produkter skal udvikles og produceres til det, som forbrugerne reelt efterspørger”, siger direktør Lars Leopold Hinrichsen, Teknologisk Institut.

Ifølge rapporten er det især fødevarevirksomheder med eksport, som forventer, at bæredygtighed, økologi, klimavenlighed og holdbarhed får betydning for salget af deres produkter i fremtiden. 71 procent af eksportvirksomhederne mener også, at holdbarhed i høj grad får betydning for salget, mens 64 procent mener, at bæredygtighed, økologi og klimavenlighed får betydning for fremtidens salg.

God smag er vigtigste parameter
Rapporten konkluderer også, at fødevarevirksomhedernes primære kilde til forbrugerens foretrukne smage, er forbrugerne selv. Knap tre ud af fem (59%) spørger kunderne for at få viden om, hvilke smage forbrugerne foretrækker. Mens kun 16 procent foretager interne undersøgelser for at opnå viden om forbrugernes smag. 22 procent svarer ”andet”, som fx dækker over de ser på salget, bruger feedback fra gæster og ved messer samt indhenter information fra markedsanalyser og via sociale medier.

”Virksomhederne mangler hårde data om smagen, når de skal udvikle nye produkter eller skal sikre sig, at kvaliteten holder sig på et konstant niveau. Smagen er det vigtigste parameter; hvis ikke det smager godt, køber forbrugerne noget andet og får måske ligefrem et dårligt indtryk af producenten. Derfor er det vigtigt at producenterne forholder sig analytisk og investerer i professionelle forbrugerundersøgelser med et solidt datagrundlag, når de udvikler nye produkter. Produktudvikling er dyrt, og det er vigtigt at ramme plet i første forsøg”, siger Lars Leopold Hinrichsen.

Læs også: Fremtidens mad bliver grønnere og mere ansvarlig

Undersøgelsen er en del af undersøgelsesrækken Fremtidens teknologier i danske virksomheder. Her har Teknologisk Institut, som er en af Danmarks største teknologirådgivere og udbydere af teknologisk service, taget en temperaturmåling på fremtidens teknologi, som den ser ud i de brancher, der er nøglen til produktion, energiforbrug og byggeri i Danmark.

 -JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online