FødevareBanken får endnu fire millioner af Velux Fonden

Det sociale madspildskoncept har modtaget en bevilling på fire millioner fra Velux Fonden. Det betyder blandt andet, at non-profit-organisationen får råd til at udvide med en ny medarbejder.

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark ved at bringe overskudsmad ud til organisationer for socialt udsatte. Foto: FødevareBanken. .

02.05.2017

CSR.dk

Madspildskonceptet FødevareBanken har fået fire nye millioner i støtte fra Velux Fonden – en fond, der støtter videnskabelige, kulturelle, miljømæssige og sociale formål.

FødevareBanken, der seks dage om ugen bringer overskudsmad ud til organisationer for socialt udsatte, ryger selvsagt under sidstnævnte kategorier.

Læs også: Madspildsbekæmpelse på den store klinge

Det er ikke første gang, at FødevareBanken modtager et millionbeløb fra Velux Fonden. I 2013 bevilligede fonden næsten 23 millioner kroner til madspildskonceptet. Pengene blev doneret over en fireårig periode og er blandt andet gået til at videreudvikle driften i hovedstadsområdet og til at etablere en helt ny afdeling i Østjylland.

Den nye bevilling skal gå til at skaffe FødevareBanken flere erhvervspartnerskaber, blandt andet ved at øge befolkningens kendskab til konceptet, så FødevareBanken bliver en mere værdifuld partner for virksomhederne.

”Vi tror på FødevareBankens koncept og har gennem de seneste år fulgt foreningen, der løbende forbedrer sig på stort set alle de parametre, der måles på”, siger fondsrådgiver og programansvarlig hos Velux Fonden, Frank Ulmer Jørgensen. Han fortsætter:

”Først og fremmest betyder væksten og konsolideringen i FødevareBanken, at langt mindre mad bliver smidt ud samtidig med, at flere socialt udsatte mere hyppigt får et godt nærende måltid. Bevillingen er vores bidrag til, at Danmark fortsat har en bæredygtig fødevarebank”.

Læs også: Madspild på klimadagsordenen

Fødevarebanken glæder sig over de nye midler fra Velux Fonden, der blandt andet kommer til at betyde en hel del for organisationens økonomi på lang sigt.

”Med Velux Fondens bevilling har vi i FødevareBanken fået råd til at ansætte en dedikeret medarbejder, der alene skal arbejde med at udvikle samarbejde med både de fødevaredonorer, vi allerede har, samt etablere andre modeller for erhvervspartnerskaber, således at vores økonomi på sigt bliver mere bæredygtig og mindre afhængig af fonde og andre projektmidler”, siger FødevareBankens direktør Karen-Inger Thorsen.

Læs også: Dansk Supermarked Group fremviser madspildstal

FødevareBanken er i dag erhvervspartner med blandt andre Netto, Jyske Bank og IBM. Som Erhvervspartner kan man støtte på den måde, der giver mening for virksomheden.

Samarbejdet med Netto betyder eksempelvis, at FødevareBanken har en pantknap hos alle landets Netto-butikker, mens Jyske Bank har hjulpet organisationen med at skaffe medlemmer.

-CHM

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00